Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Intercor zrealizuje obwodnicę Głogowa?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
11-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-03-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Intercor zrealizuje obwodnicę Głogowa?
fot. Andrzej Otrębski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” obwodnicy Głogowa w przebiegu drogi krajowej nr 12. Jeżeli nie wpłyną odwołania, prace w ramach kontraktu o wartości 790 mln zł zrealizuje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Nowy fragment ma zostać oddany do użytku w 2027 roku.

Wszystko wskazuje na to, że za realizację obwodnicy Głogowa w systemie “projektuj i buduj” odpowiadać będzie spółka Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Jej oferta została uznana za najbardziej korzystną w przetargu, o którego ogłoszeniu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w sierpniu. Zainteresowanie realizacją zadania było bardzo duże – oferty złożyło aż dziewięciu potencjalnych wykonawców. Wcześniej wpłynęło blisko 600 pytań, co także świadczy o ogromnym zainteresowaniu zamówieniem.

Warto zaznaczyć, że wszystkie zostały wycenione poniżej kosztorysu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, określonego na kwotę 1,05 mld zł. Tymczasem wartość najdroższej oferty, złożonej przez Mostostal Warszawa, wynosi niespełna 898 mln zł. Z racji rażąco niskiej ceny, a także braku zgodności z warunkami zamówienia, komisja przetargowa postanowiła odrzucić ofertę konsorcjum Polbud-Pomorze (lider) i TrackTec Construction (partner). Jej wartość wyniosła niecałe 707 mln zł.

O wyborze oferty Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor zdecydowała cena. Spółka zaoferowała drugą najniższą cenę i zarazem najniższą wśród ofert niepodlegających odrzuceniu – ponad 790 mln zł. Nie była ona wprawdzie jedynym kryterium oceny ofert w przetargu, jednak wszyscy wykonawcy zadeklarowali w swoich ofertach przedłużenie okresu gwarancji do pięciu lat. Jeśli nie wpłyną odwołania, państwowy zarządca infrastruktury drogowej będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą na przełomie marca i kwietnia. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 39 miesięcy od dnia podpisania umowy, przy czym w fazie robót budowlanych z wyłączeniem sezonów zimowych. W efekcie już w 2027 roku nowy fragment powinien zostać oddany do użytku.

18 kilometrów nowej drogi

Budowa obwodnicy Głogowa to jedno z największych zadań przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Licząca 18 kilometrów trasa w przebiegu drogi krajowej nr 12 umożliwi ominięcie położonego nad Odrą i liczącego 59 tys. mieszkańców miasta od strony zachodniej i północnej. Co istotne, obwodnica Głogowa będzie drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Wybrany wariant zakłada przebieg przez gminy wiejskie Radwanice, Żukowice, Kotla i Głogów oraz na terenie samego Głogowa, będącego gminą miejską. Realizacja inwestycji przyczyni się nie tylko do zwiększenia bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego oraz poprawy standardu życia mieszkańców miasta, ale także usprawnienia połączenia pomiędzy drogami ekspresowymi S3 i S5. Realizacja inwestycji zostanie sfinansowana z Krajowego Funduszu Drogowego.

Nowy most nad Odrą, cztery bezkolizyjne skrzyżowania

Początek nowego fragmentu zaplanowano w powiecie polkowickim na istniejącym rondzie w rejonie węzła Głogów Zachód, łączącego drogę ekspresową S3 z DK nr 12 w jej dotychczasowym śladzie. Na obwodnicy powstaną cztery węzły drogowe, łączące trasę z drogami wojewódzkimi: Nielubia (DW nr 298), Słone (DW nr 292), Głogów Lotnisko (DW nr 321) oraz Serby (DW nr 319). Ponowne włączenie do istniejącego przebiegu DK nr 12 w kierunku Wschowy i Leszna zaplanowano z kolei w rejonie miejscowości Stare Serby.



Budowa nowego odcinka będzie z pewnością ogromnym wyzwaniem technicznym i organizacyjnym. Oprócz wspomnianych skrzyżowań dwupoziomowych powstanie szereg obiektów inżynieryjnych, w tym nowa przeprawa mostowa nad Odrą, czy trzy skrzyżowania bezkolizyjne z liniami kolejowymi. Powstaną także wiadukty (w tym pełniące funkcję przejścia dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (w tym pełniące funkcję przejścia dla małych zwierząt).

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki rok później. Kiedy obwodnica Leszna?

Budowa obwodnicy Głogowa nie jest jedyną inwestycją zaplanowaną do realizacji na DK nr 12 w najbliższych latach. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, przesądzone jest również powstanie obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w województwie lubuskim – także w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. We wrześniu ubiegłego roku dla inwestycji wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, przesądzającą ostateczny przebieg trasy. Koszt inwestycji szacuje się na 365 mln zł. Nowy fragment ma liczyć 7 kilometrów długości. Powinien zostać oddany do użytku w 2028 roku, czyli rok później niż obwodnica Głogowa.

Z kolei w Wielkopolsce w fazie realizacji robót budowlanych znajduje się obwodnica Gostynia. Na liście rezerwowej w przypadku zachodniej części POlski znalazły się także obwodnice Jaraczewa i Łobezu (pomiędzy Gostyniem a Jarocinem). Leszna, Szlichtyngowej (pomiędzy Głogowem a Wschową) i Szprotawy (na zachód od Głogowa). Realizacja wszystkich koncepcji oznaczałaby prawdziwą rewolucję dla kierowców przemierzających trasę z Jarocina do granicy polsko-niemieckiej w Łęknicy.

Najbardziej potrzebna obwodnica Leszna byłaby stosunkowo łatwa do realizacji – możliwe byłoby wykorzystanie drogi ekspresowej S5 pomiędzy węzłami Leszno Zachód i Leszno Południe, a następnie łącznika pomiędzy węzłami Leszno Południe oraz Dąbcze (na “starej piątce”). Do budowy pozostałoby ok. 5 kilometrów drogi w terenie leśnym.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Miasto

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Witold Urbanowicz 17 maja 2024

ZUE poprawiło przychody i marżę

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Mikołaj Kobryński 17 maja 2024

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Drogi i autostrady

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

GDDKiA szuka wykonawcy obwodnicy Głogowa

Drogi i autostrady

GDDKiA szuka wykonawcy obwodnicy Głogowa

Mikołaj Kobryński 23 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Miasto

Tramwaje Warszawskie wyremontują tory na Filtrowej

Witold Urbanowicz 17 maja 2024

ZUE poprawiło przychody i marżę

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Mikołaj Kobryński 17 maja 2024

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Drogi i autostrady

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

GDDKiA szuka wykonawcy obwodnicy Głogowa

Drogi i autostrady

GDDKiA szuka wykonawcy obwodnicy Głogowa

Mikołaj Kobryński 23 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5