Spółka Centralny Port Komunikacyjny sfinansuje budowę wiaduktu drogowego w Żyrardowie oraz tunelu dla pieszych i rowerzystów w Międzyborowie w gminie Jaktorów. Te obiekty umożliwią bezpieczne pokonanie linii kolejowej Warszawa - Koluszki, czyli jednej z najbardziej obciążonych tras kolejowych w Polsce. Pierwotna lokalizacja wiaduktu została zmieniona w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządami. Porozumienie w tej sprawie podpisali dziś pełnomocnik rządu ds. CPK, przedstawiciele spółki i władze Żyrardowa.
W ramach węzła kolejowego CPK planowane jest wybudowanie fragmentu nowej linii kolejowej nr 88 łączącego projektowaną linię nr 85 (Warszawa - Łódź) z istniejącą linią nr 1, która prowadzi przez Koluszki w kierunku Łodzi i Częstochowy. Tory łącznicy do linii kolejowej nr 88 i trasy Warszawa - Koluszki będą się schodzić na pograniczu Żyrardowa i Międzyborowa (w gminie Jaktorów).
W celu usprawnienia ruchu i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców spółka CPK planowała w Międzyborowie wybudować wiadukt drogowy łączący ul. Poniatowskiego i Kościuszki oraz zlikwidować przejazd z rogatkami między ul. Wojska Polskiego i Partyzantów, zastępując go tunelem dla pieszych i rowerzystów zlokalizowanym w tym samym miejscu.
Po konsultacjach z mieszkańcami i samorządami CPK przesunął planowaną lokalizację wiaduktu o 450 metrów na zachód, do granicy Żyrardowa i Międzyborowa. Po stronie południowej wiadukt zostanie włączony bezpośrednio w ul. Jaktorowską, a po stronie północnej dojazd do niego będzie przebiegać przez ul. Okulickiego i tereny niezabudowane.
– Spółka CPK, która jest odpowiedzialna w całości za projekt nowego lotniska i ok. 2 000 km nowych linii kolejowych, z uwagą wsłuchuje się w potrzeby mieszkańców i w sygnały od samorządowców. Pierwotnie nasi eksperci planowali wiadukt nad linią kolejową nr 1 w Międzyborowie, jednak wychodząc naprzeciw potrzebom komunikacyjnym mieszkańców Żyrardowa, postanowiliśmy zaprojektować go przy wschodniej granicy tego miasta – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jednocześnie spółka CPK utrzymała plany dotyczące budowy między ul. Wojska Polskiego i Partyzantów tunelu pod torami linii nr 1 dla przechodniów i cyklistów (w miejscu obecnego przejazdu w poziomie zero). Nowa infrastruktura umożliwi m.in. bezpieczny dostęp z obu stron miejscowości do peronów przystanku osobowego Międzyborów.
– Wspólna inwestycja z miastem Żyrardów to właściwie zagospodarowane środki publiczne i połączenie w jeden dwóch inwestycyjnych projektów. Pierwszy z nich wynika z potrzeb komunikacyjnych miasta Żyrardów, a drugi z budowy węzła kolejowego CPK i likwidacji istniejącego przejazdu drogowego w Międzyborowie – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Podpisane dziś porozumienie między pełnomocnikiem rządu ds. CPK, spółką CPK i miastem Żyrardów określa warunki i ramy współpracy przy budowie wiaduktu oraz zakłada, że zostanie ona sfinansowana z Programu CPK. Urząd Miasta Żyrardowa przygotuje koncepcję dokładnej lokalizacji oraz założenia projektowe wiaduktu i powiązanego z nim układu drogowego, a także uzyska niezbędne decyzje: środowiskową i lokalizacyjną.
– Linia kolejowa nr 1 to jeden z najbardziej obciążonych fragmentów polskiej sieci kolejowej. Obecnie na odcinku ponad 8 km między centrum Żyrardowa a gminą Jaktorów nie ma żadnego bezkolizyjnego przejazdu. Dlatego już w 2019 r. opracowaliśmy koncepcję wiaduktu nad tą trasą. Dzięki wsparciu spółki CPK teraz będzie możliwe jego wybudowanie. Efektem inwestycji będzie m.in. zwiększenie bezpieczeństwa naszych mieszkańców – mówi Lucjan Chrzanowski, prezydent miasta Żyrardów.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) spółka CPK w ostatnim czasie uruchomiła program Bezpieczne Drogi, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu, w szczególności pieszych i rowerzystów. Budżet programu to blisko 80 mln zł, co pozwoli sfinansować ponad 40 projektów na obszarze 13 samorządów w otoczeniu projektowanego lotniska CPK. W ramach CSR spółka współfinansowała także m.in. zakup 10 nowych autobusów dla Grodziska Mazowieckiego, pięciu wozów ratowniczo-gaśniczych dla Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) z Baranowa i Teresina, nowego sprzętu do działań ratunkowych dla Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (WOPR) z Grodziska czy budowę lądowiska dla śmigłowców w Szpitalu Zachodnim w tym samym mieście.
Dla lotniska CPK wraz z dworcem kolejowym trwa już zaawansowane projektowanie, a także procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Na terenie I etapu inwestycji lotniskowej zakończył się Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), do którego zgłosiło się ponad 1200 właścicieli dysponujących nieruchomościami o łącznej powierzchni ponad 3400 ha. W tym roku spółka CPK planuje rozpocząć prace budowlane dla tunelu KDP w Łodzi i budowlane prace przygotowawcze – m.in. archeologiczne i geologiczne – na terenie I etapu lotniska, w rejonie którego od kilku tygodni trwają już rozbiórki i porządkowanie terenu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.