Rynek Infrastruktury
Mieszkańcy odczuwają uciążliwości związane z ruchem pojazdów, który negatywnie wpływa na środowisko, zanieczyszczenie powietrza oraz poziom hałasu, który przekracza dopuszczalne normy. Wyprowadzenie ruchu pojazdów poza centrum miasta pozwoli na zminimalizowanie tych negatywnych skutków.
Obwodnica Jarosławia powstająca w ciągu drogi krajowej nr 4 to pierwsza na Podkarpaciu inwestycja realizowana ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Z tego samego programu realizowana jest obwodnica Przemyśla łącząca DK-77 z DK-28, modernizacja DW-871 oraz przebudowa DW-875 od Mielca do Kolbuszowej. W ramach Programu Operacyjnego RPW 2007-2013 w województwie podkarpackim powstanie w sumie 42 km dróg.
Obejście Jarosławia jest realizowane dwoma kontraktami. Jeden podpisano 8 lutego 2010 roku z konsorcjum firm, któremu przewodzi Eurovia. Ma ono wybudować obwodnicę. Druga umowa z 24 maja 2010 roku z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor dotyczy budowy wiaduktów w ciągu dróg i linii kolejowych kolidujących z obwodnicą. Pierwszy kontrakt jest wart 370 mln zł, a drugi 20 mln zł.
Trasa będzie drogą główną ruchu przyspieszonego. W znacznej części będzie przebiegać przez Jarosław, Tywonię, Muninę i Tuczempy. Obwodnica stanowi ciąg drogi krajowej z Jędrzychowic do Korczowej, a jej długość wyniesie 11,31 km. Na trasie powstaną cztery węzły, skrzyżowanie obwodnicy z drogą powiatową oraz włączenie umożliwiające wjazd z DK-4 na obwodnicę.
Powstaje również sieć dróg dojazdowych zapewniających dostęp do drogi publicznej o długości około 10 km. Sieć będzie bezpośrednio włączona do węzłów i skrzyżowań układu dróg lokalnych. Wykonawcy wybudują również chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, przejścia dla pieszych, zatoki autobusowe, mijanki na drogach jednokierunkowych oraz niezbędne obiekty inżynierskie.
W sumie na trasie powstało 7 wiaduktów drogowych, 3 wiadukty kolejowe, 3 mosty oraz 4 przejazdy gospodarcze. Dla bezpieczeństwa kierowców na tym fragmencie obwodnicy, który przebiega przez tereny bytowania płazów i dzikiej zwierzyny, budowane jest ogrodzenie zabezpieczające przed wtargnięciem zwierząt na jezdnię.
Obecnie zaawansowanie prac na budowie obwodnicy wynosi 70 procent i zakończono już budowę wszystkich obiektów inżynierskich. Wykonać należy jeszcze nawierzchnię na ciągu głównym obwodnicy oraz na drogach dojazdowych i zbiorczych. Montowane są także ekrany akustyczne oraz elementy ochrony środowiska.
Wartość umowna kontraktu podpisanego z firmą Eurovia to 431 mln 577 tys. zł brutto. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 177 mln 925 tys. zł. Porozumienie w sprawie finansowania inwestycji z funduszu Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej podpisano 18 czerwca 2010 roku.