Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jelenia Góra z planem transportowym, ale bez Kolei Miejskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
13-02-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jelenia Góra z planem transportowym, ale bez Kolei Miejskiej
fot. Janusz Jurzyk, lic. CC 2.5
Pod koniec stycznia radni w Jeleniej Górze przyjęli plan transportowy, w którym twórcy sugerują rozwój transportu autobusowego. Wymyślonemu w 2011 r. planowi Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej nie poświęcili wiele uwagi i trudno się dziwić, bo sami siedzą „w autobusach”.

Plan transportowy to dokument, który musi powstać w każdej jednostce samorządowej – od gminy, przez powiat, po województwo, która liczy ponad 50 tys. mieszkańców i jest organizatorem publicznego transportu. Dokument opisujący realizację tego zadania i wyznaczający cele na przyszłość jest potrzebny np. po to, by ubiegać się o środki unijne. W całej Polsce trwa więc właśnie masowe ich konstruowanie i uchwalanie.

 

„Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Jeleniej Góry oraz Gmin, z którymi Miasto Jelenia Góra zawarło Porozumienie Międzygminne w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego” to dość nużąca lektura na półtorej setki stron, która najprościej mówiąc opisuje co jeździ po Jeleniej Górze i co ma po niej jeździć do 2023 r. Nie jest to twardy zapis tego, do czego miasto przez najbliższą dekadę się zobowiązuje, bardziej wyznacza ogólne kierunki rozwoju w zakresie transportu publicznego.

 

– Plan jest w swojej zasadniczej idei deklaracją samorządu w okresie do 2023 roku, że standard usług nie będzie niższy, od zapisanych w planie – tłumaczy rzecznik jeleniogórskiego magistratu Cezary Wiklik. Udowadniając, że nie jest to dokument, który może miasto ograniczać, podaje przykład kończonego właśnie fragmentu ulicy Spółdzielczą, po której miasto planuje puścić linię autobusową. Przez centrum miasta połączy osiedla Cieplice i Zabobrze. W planie jej nie ma.

 

Jeleniogórski plan zakłada m.in. zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów w godzinach szczytu na głównych liniach (co 10 minut), wprowadzenie na przystankach udogodnień dla niepełnosprawnych, rozwój elektronicznego systemu informacji pasażerskiej i biletów elektronicznych (to ostatnie w formie karty miejskiej ma ruszyć już w tym roku). Wszystko to w autobusach.

 

Tymczasem Jelenia Góra to blisko stutysięczne miasto o specyficznym kształcie. Jest „długie” i dość „wąskie”, z linią kolejową przebiegającą przez jego centrum. Stąd pomysł sprzed trzech lat, by wykorzystać ją do stworzenia miejskiej kolei. Miałaby łączyć Jelenią Górę z okolicznymi miejscowościami, kursując między Szklarską Porębą a Janowicami. Prezydent Marcin Zawiła zachwalał wtedy szynobusy, które miały stworzyć oś komunikacyjną miasta i skrócić czas dojazdu do Szklarskiej Poręby czy Piechowic, a także zachęcić kierowców do tego, by przesiedli się do transportu miejskiego z samochodów. Przejazdy miały zapewnić Koleje Dolnośląskie. Koszt przystosowania infrastruktury, w tym budowy przystanków, szacowano na 12 mln zł, a roczne utrzymanie na ok. 5 mln zł. Do tej pory szumnie zapowiadany pomysł nie ruszył z miejsca. 

 

Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Newseria Biznes 10 stycznia 2025

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Zobacz również:

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Newseria Biznes 10 stycznia 2025

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij