Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Brzegu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
21-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-06-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Brzegu
wiz. GDDKiA
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Brzegu w przebiegu drogi krajowej nr 39, przewidzianej do realizacji w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Na mocy decyzji ostatecznie zatwierdzony został przebieg trasy, która ominie liczące blisko 34 tys. mieszkańców miasto.

W Brzegu, mieście powiatowym średniej wielkości w województwie opolskim, łączą się dwie drogi krajowe – DK nr 39 oraz DK nr 94. O ile druga z nich omija miasto na jego obrzeżach, istniejący przebieg DK nr 39 przecina cały Brzeg w osi północ-południe, krzyżując się z licznymi drogami poprzecznymi, a także przechodząc przez ścisłe centrum, w tym starówkę. Ów stan rzeczy wpływa oczywiście negatywnie zarówno na standard życia mieszkańców, jak również bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego.

Budowa obejścia Brzegu w ramach DK nr 39 została jednak ujęta w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic. W dniu 20 czerwca Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu wydał dla inwestycji decyzję środowiskową, zatwierdzającą ostateczny przebieg nowej drogi o długości blisko 9 kilometrów. Realizacja inwestycji umożliwi pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Brzegu w odniesieniu do dróg krajowych i częściowo także w przypadku dróg wojewódzkich.

Niemal 9 kilometrów w trzech gminach

Nowy fragment będzie przebiegał przez obszar gmin Skarbimierz, Brzeg i Lubsza. W wybranym wariancie początek trasy w rejonie miejscowości Zielęcice pokrywa się z istniejącym przebiegiem DK nr 94. Nowa droga w kierunku północno-wschodnim mieć swój początek w rejonie linii kolejowej nr 132, przecinając ulicę Wrocławską. Następnie ominie miejscowość Brzezina od strony wschodniej i przetnie rzekę Odrę na moście o przewidywanej długości na poziomie ok. 700 metrów.


mat. pras. GDDKiA

Dalszy przebieg zaplanowano pomiędzy miejscowościami Myśliborzyce od strony zachodniej oraz Garbów i Michałowice od strony wschodniej. Włączenie do istniejącej DK nr 39 na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym przewidziano na wysokości miejscowości Piastowice nieopodal Lubszy. W tym miejscu powstaną także obwód utrzymania drogi oraz parkingi – po jednym w każdym kierunku ruchu.

Z przyjętego kształtu inwestycji nie są zadowoleni mieszkańcy i władze samorządowe Lubszy, które już kilka lat temu wyrażały niepokój z racji prognozowanego wzrostu natężenia ruchu po oddaniu do użytku obwodnicy Brzegu. DK nr 39 przebiega bowiem przez centrum tej liczącej blisko 1,5 tys. mieszkańców dużej wsi będącej siedzibą gminy, krzyżując się z licznymi drogami poprzecznymi. Budowa obejścia Lubszy nie jest jednak wykluczona w dalszej perspektywie.

Korzyści nie tylko dla Brzegu

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wydanie decyzji środowiskowej umożliwia kontynuację prac projektowych, w tym ukończenie koncepcji programowej, co umożliwi przygotowanie materiałów do dokumentacji przetargowej. Państwowy zarządca sieci dróg zakłada, że rozpoczęcie robót budowlanych możliwe będzie w 2027 roku. Wcześniej konieczne będzie opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

GDDKiA wskazuje, że oprócz poprawy standardu życia mieszkańców Brzegu i zwiększenia przepustowości układu drogowego inwestycja poprawi także skomunikowanie północnej części regionu z autostradą A4. Przypomnijmy, że licząca łącznie 116 kilometrów DK nr 39 przebiega przez obszar województw dolnośląskiego, opolskiego i wielkopolskiego, łącząc Łagiewniki (DK nr 8) z Baranowem (droga ekspresowa S11 i DK nr 11). W województwie opolskim wśród miast powiatowych oprócz Brzegu przebiega przez Namysłów, w którym mieszka blisko 17 tys. osób.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Drogi i autostrady

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

Zobacz również:

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

Drogi i autostrady

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

GR 03 czerwca 2025

KIO oddaliła odwołania w sprawie obwodnicy z wykorzystaniem BIM

Drogi i autostrady

Opolskie. Jak poprowadzić obwodnicę Brzegu? Trwa burzliwa dyskusja

Drogi i autostrady

Opolskie. Jak poprowadzić obwodnicę Brzegu? Trwa burzliwa dyskusja

GR, rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Drogi i autostrady

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

Zobacz również:

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

Drogi i autostrady

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

GR 03 czerwca 2025

KIO oddaliła odwołania w sprawie obwodnicy z wykorzystaniem BIM

Drogi i autostrady

Opolskie. Jak poprowadzić obwodnicę Brzegu? Trwa burzliwa dyskusja

Drogi i autostrady

Opolskie. Jak poprowadzić obwodnicę Brzegu? Trwa burzliwa dyskusja

GR, rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5