Spośród sześciu odcinków drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem a Bardem trzy mają już pozwolenie na realizację robót budowlanych, jeden czeka na ZRID, a kolejny jest na etapie projektowania w trybie zaprojektuj i wybuduj. Na podpisanie umowy wciąż czeka odcinek Łagiewniki – Niemcza, dla którego już trzykrotnie wybierano najkorzystniejszą ofertę.
Odcinek Łagiewniki – Niemcza to ostatni spośród skierowanych do realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj, dla którego wciąż nie ma umowy. Fragment liczy 9,3 km długości. Będzie budowany w nowym śladzie, w standardzie drogi dwujezdniowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na trasie t=do wybudowania jest 25 obiektów inżynierskich, węzeł Niemcza oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych Kietlin.
Przetarg na to zadanie ruszył jeszcze w grudniu 2023 roku, a oferty poznaliśmy półtora roku temu – w marcu 2024 roku. Do tej pory nie udało się jednak zawrzeć kontraktu z wykonawcą. W pierwszym rozstrzygnięciu GDDKiA wybrała najtańszą ofertę złożoną przez firmę Polbud Pomorze (331 mln zł). Od rozstrzygnięcia wpłynęło odwołanie do KIO, ale zostało oddalone. Sprawa trafiła do sądu ze skargi Budimeksu, który złożył drugą ofertę pod względem ceny (niespełna 384 mln zł). Sąd oddalił skargę. Mimo to GDDKiA unieważniła rozstrzygnięcie. Wybrany wcześniej wykonawca popadł bowiem w międzyczasie w kłopoty finansowe i nie złożył dokumentów potwierdzających braku podstaw do wykluczenia.
W kolejnym rozstrzygnięciu wybrano Budimex, ale odwołanie do KIO złożył wykonawca z trzecią oferta pod względem ceny (396,5 mln zł). KIO nakazała unieważnić wybór, ale w trzecim rozstrzygnięciu znów najkorzystniejszy okazał się Budimex. Mostostal ponownie odwołał się do KIO.
Izba tym razem oddaliła odwołanie. Jak potwierdziła Magdalena Szumiata, rzeczniczka wrocławskiej GDDKiA, inwestor otrzymał już orzeczenie KIO wraz z uzasadnieniem. Nie minął jeszcze jednak termin na ewentualne wniesienie skargi do sądu.
– Chcielibyśmy umowę podpisać jeszcze w tym roku – mówi rzeczniczka oddziału GDDKiA. Dodaje, że zanim do tego dojedzie musi się jeszcze zakończyć kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Jeśli chodzi o całą trasę od Wrocławia do Barda, trzy odcinki realizacyjne mają już decyzje ZRID. Są to: Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe, Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski i Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód. Z kolei odcinek Niemcza – Ząbkowice Śląskie jest na etapie projektowania, a fragment od Ząbkowic do Barda czeka na wydanie decyzji ZRID, który jest spodziewany jeszcze w tym roku.
Poza tym GDDKiA szuka obecnie wykonawcy dokumentacji na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla odcinka od Barda do Kłodzka. Ma już oferty od projektantów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.