Rynek Infrastruktury
– Miasto Kielce od wielu miesięcy przygotowuje wiele projektów, ich ostateczna liczba zależeć będzie między innymi od kształtu Programów Operacyjnych nad którymi pracuje MRR I Zarząd Województwa Świętokrzyskiego – mówi portalowi „ryneinfrastruktury.pl” Mieczysław Pastuszko, dyrektor Wydziału Projektów Strukturalnych i Strategii Miasta.
Duży projekt infrastrukturalny Kielc został podzielony na dwie części. Pierwsza zakłada rozwój spójnego układu drogowego i jej realizacja może pochłonąć 927,500 mln zł. druga część zakłada rozwój systemu komunikacji publicznej w Kielcach i będzie kosztować 294,500 mln zł.
Najdroższą inwestycją będzie budowa obwodnicy wschodniej Kielc. Przedsięwzięcie o wartości 400 mln zł jest obecnie na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Zrealizowanie tego zadania pozwoli odciążyć miasto poprzez wyprowadzenie tranzytu pojazdów ciężarowych z jego terenu.
Kolejnym projektem jest przebudowa i rozbudowa ulicy Radomskiej w ciągu DK-73. Inwestycja o wartości 250 mln zł ma zostać zrealizowana w latach 2017-2020. Z kolei budowa węzła Pakosz o wartości 100 mln zł ma poprawić dostępność części miasta, gdzie teren jest mocno zurbanizowany. Odciąży to także obciążone drogi główne.
Kielce chcą przebudować wiele ulic, w tym Wapiennikową. Za 29 mln zł ma zwiększyć się przepustowość tego wąskiego gardła. Kolejne 20 mln zł ma kosztować przebudowa ulicy Domaszowskiej, która łączy kampus akademicki z centrum miasta. Po rozbudowie DK-74 do parametrów drogi ekspresowej, ulica jest jedynym takim połączeniem, po którym nie może kursować komunikacja publiczna.
50 mln zł pochłonie przebudowa ulicy Łopuszniańskiej oraz ciągu ulicy Leśniówka i Posłowickiej. Pierwsze zadanie to rozbudowa istniejącego połączenia miasta z terenami mieszkaniowymi w gminie Piekoszów, a drugie jest połączeniem Kielc z przylegającą do miasta gminą Sitkówka Nowiny stanowiącą obszar metropolitalny.
Za 25 mln zł w latach 2017-2020 zostanie przebudowana ulica Batalionów Chłopskich. Droga ta znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Targów Kielce i terenów inwestycyjnych. Natomiast 35 mln zł będzie kosztować budowa połączenia ulicy Batalionów Chłopskich z ulicą Piekoszowską. Realizacja tego zadania umożliwi uruchomienie nowych terenów inwestycyjnych Kielc.
W fazie przygotowania koncepcji jest przebudowa ulicy Gruchawka. Dzięki wykonaniu tego zadania poprawi się dostępność terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi ekspresowej S7, gdzie jest teren mocno zurbanizowany i zostaną one połączone z podstawowym układem komunikacyjnym miasta.
W latach 2015-2016 może zostać przebudowana ulica Olszewskiego. Koszt zadania to 2,5 mln zł i sprawi ono, że poprawi się dostępność terenów zabudowanych w ostatnich latach. Ostatnią inwestycją w ramach rozwoju spójnego układu drogowego będzie przebudowa ulicy Sukowskiej za 9 mln zł. Ta trasa jest połączeniem Kielc z gminami Morawica i Daleszyce. Przebudowa pozwoli zwiększyć atrakcyjność połączenia autobusowego, co może mieć wpływ na ograniczenie ruchu pojazdów prywatnych na korzyść transportu publicznego.