Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kolor samochodu. Jaki wybieramy najchętniej i dlaczego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Seat

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kolor samochodu. Jaki wybieramy najchętniej i dlaczego?
fot. mat. pras.
W Turkmenistanie nie zobaczysz czarnych samochodów, a w Indiach niemal co trzeci pojazd pokryty jest srebrnym lakierem. Jeśli jednak spojrzeć na światowe tendencje, jeden kolor okazuje się szczególnie dominujący. Co determinuje wybór danej barwy samochodu przez kierowców z całego świata? Odpowiadamy poniżej.

Biel króluje na drogach

Według danych Axalta Coating Systems najpopularniejszym kolorem samochodów na świecie jest biel. Aż 39% zmotoryzowanych decyduje się właśnie na barwę pojazdu, która już siódmy rok z rzędu znajduje się na szczycie listy najczęstszych kolorystycznych wyborów.

Popularność bieli nie jest jednak wszędzie taka sama. Przykładowo w Azji kolor ten jest nadzwyczaj popularny – w Chinach 6 na 10 sprzedawanych samochodów to właśnie białe pojazdy. Z kolei w Europie i Stanach Zjednoczonych przewaga białych samochodów jest już mniejsza – według danych Axalty wynosi 25%.

W przypadku SEAT-a na niemal wszystkich kluczowych rynkach kolor biały jest zdecydowanie tym najczęściej wybieranym. Jedynie Holandia jest odstępstwem od tej reguły – w tym kraju najbardziej popularne są szare oraz czarne pojazdy. Udział białych samochodów na głównych rynkach SEAT-a najwyraźniej widać w Hiszpanii, gdzie w ogólnych zestawieniach sprzedażowych prawie połowę pojazdów (45%) stanowią białe czterokołowce.

– Ta estetyczna i elegancka barwa swoją popularność zawdzięcza funkcjonalności. W ciepłych krajach, jak te śródziemnomorskie, dobrze jest poruszać się białym pojazdem, który odbija promienie słoneczne – wyjaśnia Jordi Font z działu kolorystyki i wykończenia SEAT-a.

Czarny i szary na drugim miejscu

Drugim najpopularniejszym kolorem samochodu na świecie jest czarny (z 16% udziału w całościowej sprzedaży). Jednak różnice między krajami znowu okazują się dość znaczące – 22% wszystkich samochodów w Japonii to pojazdy czarne, podczas gdy w Indiach trudno spotkać samochód w tym kolorze. Ma na to wpływ powszechne przeświadczenie o dużej absorpcji promieni słonecznych przez ciemne przedmioty. Czarne modele SEAT-a są szczególnie popularne w Algierii i Holandii, z kolei w Meksyku znajdują się na 6. miejscu. Co ciekawe, posiadanie czarnego samochodu w Turkmenistanie zostało oficjalnie zabronione w stolicy kraju, ponieważ według lokalnych przesądów kolor ten przynosi pecha.

W skali świata szarość wybiera 11% klientów, a co ciekawe, tyle samo osób stawia na pojazdy ze srebrnym lakierem. Srebro jest szczególnie popularne w Indiach, gdzie aż 30% sprzedanych samochodów dostarczono właśnie w tym kolorze. Dla porównania w Chinach tylko 6% kierowców jeździ srebrnymi samochodami. W przypadku SEAT-a szary jest drugim pod względem popularności kolorem w takich krajach, jak Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Austria i Szwajcaria.

– Wybór koloru samochodu w danym regionie zależy od bardzo różnych czynników. Wpływ na nasze preferencje może mieć lokalny klimat, przesądy związane z barwami czy kwestia statusu społecznego. W krajach, gdzie samochód jest postrzegany jako potwierdzenie zasobności, kierowcy decydują się na bardziej eleganckie odcienie. Z tych względów przygotowujemy wyszukane i bardzo zróżnicowane wersje kolorystyczne pojazdów, aby klienci mogli wybrać ten najlepiej do nich pasujący – mówi Jordi.

Żywsze barwy, większa rozbieżność

W dalszej części kolorystycznego rankingu unikalność gustów każdego regionu jest jeszcze bardziej widoczna. Na przykład w Europie i Stanach Zjednoczonych niebieskie samochody zajmuje wysoką pozycję z 10-procentowym udziałem w sprzedaży, podczas gdy w Chinach pojazdy w tym kolorze są praktycznie niespotykane.

Mieszkańcy krajów śródziemnomorskich preferują samochody w bardziej wyrazistych odcieniach. Wśród hiszpańskich klientów SEAT-a czerwony jest trzecim najpopularniejszym kolorem, w we Włoszech znajduje się na podobnie wysokiej, czwartej pozycji. Z kolei w Szwajcarii, kierowcy nieco rzadziej decydują się na czerwony kolor samochodu, który w ogólnym zestawieniu plasuje się dopiero na szóstym miejscu.

Kolory dla segmentów

Geografia nie jest jedynym czynnikiem mającym wpływ na wybór koloru samochodu. Dużo zależy również od rodzaju kupowanego auta. – Modele sportowe często spotyka się w bardzo żywych, rzucających się w oczy kolorach, z kolei SUV-y najczęściej występują w bardziej ziemistych i naturalnych odcieniach. Duża część samochodów kompaktowych wyróżnia się na drodze jasną, pastelową tonacją, której nie dostrzeżemy w przypadku dużych pojazdów – mówi Jordi. Dla sprecyzowania – 34% luksusowych SUV-ów w Europie to samochody czarne, podczas gdy liczba pojazdów o tym kolorze spada o połowę w przypadku samochodów kompaktowych. Z drugiej strony tylko 3% właścicieli luksusowych SUV-ów wybiera kolor czerwony, który cieszy się popularnością na poziomie 10% w przypadku kompaktów.

Tyle odcieni, ile gustów

– Nie można zapominać, że wybór barwy samochodu jest niezwykle osobisty i wyraża to, jak ludzie chcą być postrzegani. Model Arona jest dostępny w 68 różnych kombinacjach kolorystycznych i myślę, że jest to dopiero początek personalizacji, która w przyszłości rozpowszechni się, zapewniając przy tym jeszcze większy wybór – podsumowuje Jordi.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Spadła sprzedaż samochodów, ale nie tych elektrycznych

Drogi i autostrady

Spadła sprzedaż samochodów, ale nie tych elektrycznych

inf. pras. 29 maja 2020

Produkty CEMEX na budowie najgłębszego basenu dla nurków na świecie

Drogi i autostrady

Wsparcie dla Przemysłu 4.0 popłynie z Radomia

Drogi i autostrady

Strabag wybuduje centrum logistyczne pod Białymstokiem

Drogi i autostrady

Projekt Budimex innowacje: Inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Smartfon pomoże szybciej zatankować

Drogi i autostrady

Smartfon pomoże szybciej zatankować

inf. pras. 10 lutego 2018

Zobacz również:

Spadła sprzedaż samochodów, ale nie tych elektrycznych

Drogi i autostrady

Spadła sprzedaż samochodów, ale nie tych elektrycznych

inf. pras. 29 maja 2020

Produkty CEMEX na budowie najgłębszego basenu dla nurków na świecie

Drogi i autostrady

Wsparcie dla Przemysłu 4.0 popłynie z Radomia

Drogi i autostrady

Strabag wybuduje centrum logistyczne pod Białymstokiem

Drogi i autostrady

Projekt Budimex innowacje: Inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Smartfon pomoże szybciej zatankować

Drogi i autostrady

Smartfon pomoże szybciej zatankować

inf. pras. 10 lutego 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5