Rynek Infrastruktury
„RynekInfrastruktury.pl”: Projekt uchwały dodającej do załącznika nr 5 programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 powstał pod koniec czerwca tego roku. Czy decyzja MIR i rządu nie jest spóźniona? Czy istniała kiedykolwiek szansa na wcześniejszą budowę tej drogi?
Piotr Jedliński, prezydent Koszalina: Każdy samorząd pragnie, aby obwodnice i drogi ekspresowe na jego obszarze powstały jak najszybciej. Tymczasem rząd dysponuje ograniczonymi środkami finansowymi, uzależniając priorytety inwestycyjne przede wszystkim od natężenia ruchu pojazdów na drogach.
Należy wziąć pod uwagę, że w Polsce dopiero kończona jest podstawowa autostradowa sieć szkieletowa, ciągle niski jest stan zaawansowania wielu dróg ekspresowych łączących duże miasta ze sobą i ze stolicą. Kompletnych obwodnic autostradowych i ekspresowych nie mają jeszcze ukończonych nawet największe miasta, takie jak Warszawa, Poznań, Kraków czy Szczecin.
W tym kontekście wpisanie obwodnicy Koszalina do projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej program budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2011-2015 należy uznać za niewątpliwy sukces, tym bardziej, że wraz z obwodnicą wpisany został cały odcinek trasy ekspresowej S6 Szczecin – Koszalin, dzięki któremu już w okolicy 2018 roku zyskamy szybkie połączenie do Szczecina, Berlina i dalej na zachód Europy.
Ekspresowa obwodnica Koszalina i Sianowa powstanie najszybciej i będzie produktem wysokiej klasy: drogą dwujezdniową po dwa pasy ruchu w każdą stroną z rezerwą pod trzeci pas, o dozwolonej prędkości 120 km/h, z szerokimi poboczami i całkowicie bezkolizyjnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi (4 węzły dla Koszalina i 1 dla Sianowa) - to parametry sprawiające, że taka trasa niewiele różni się już od autostrady.
Obecnie mocno staramy się także o przyspieszenie realizacji trasy ekspresowej S11 w okolicach Koszalina, której realizacja pozwoli na skierowanie intensywnego latem sezonowego ruchu turystycznego z południa na północ poza obszar naszego miasta.
Jakie korzyści dla miasta będą płynęły z realizacji tej inwestycji?
Obwodnica pozwoli przede wszystkim na wyprowadzenie poza miasto ruchu tranzytowego na osi wschód-zachód, przebiegającego międzynarodową drogą Berlin – Kaliningrad. Oznaczać to będzie istotną poprawę warunków przewozowych w wymiarach: społecznym (wzrost mobilności mieszkańców), gospodarczym (niższe koszty eksploatacji pojazdów i dróg lokalnych w mieście), ochrony środowiska (mniejsza emisja zanieczyszczeń) oraz bezpieczeństwa (mniej wypadków samochodowych dzięki bezkolizyjnym rozwiązaniom komunikacyjnym).
Planowana droga ekspresowa S6 to główna arteria komunikacyjna Polski północnej na osi wschód – zachód, brama prowadząca do Europy Zachodniej oraz klucz do rozwoju gospodarczego Pomorza poprzez obsługę terenów inwestycyjnych i obszarów turystycznych. Dzięki niej uzyskamy także lepszy i szybszy dostęp do portów lotniczych Berlina, Szczecina oraz Trójmiasta.
Jakie starania podejmowały w ostatnich latach władze miasta, by przyspieszyć wpisanie obwodnicy na listę rządowych priorytetów?
Koszalin od wielu lat intensywnie działa na rzecz budowy obwodnicy Koszalina oraz przyspieszenia realizacji dróg ekspresowych S6 i S11. Jesteśmy członkiem-założycielem stowarzyszeń samorządowych S11 z siedzibą w Poznaniu oraz S6 z siedzibą w Koszalinie, w których pełnię funkcję odpowiednio: wiceprezesa zarządu i prezesa zarządu. Celem tych organizacji jest wspieranie przygotowania i przyspieszenia realizacji inwestycji, zapewnienie optymalnego dla samorządów przebiegu trasy, współpraca w zakresie wykorzystania potencjału gospodarczego i społecznego terenów przyległych do tych dróg.
Współpracujemy także z rządem (przede wszystkim: Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz Środowiska, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad) oraz Sejmem i Senatem RP, gdzie działa parlamentarny zespół na rzecz budowy drogi ekspresowej S6 Szczecin – Gdańsk.
Dzięki ścisłej współpracy z GDDKiA wypracowaliśmy optymalne rozwiązania komunikacyjne np. dodatkowy i potrzebny miastu węzeł Północ łączący planowaną obwodnicę z ulicą Morską czy przebieg planowanej drogi ekspresowej S11, która w okolicach Koszalina ominie południowe obszary miasta podlegające intensywnej urbanizacji.
Ważną rolę odgrywa współpraca ze stroną pozarządową m.in. redakcją „Głosu Koszalińskiego”, która prowadzi szeroko nagłośnioną akcję społeczną i promocyjną „Chcemy drogi S6”. Współpraca i zjednoczenie wysiłków wszystkich stron powoduje, że nasz głos brzmi donośniej i jest bardziej skuteczny.