Rynek Infrastruktury
Stworzenie załącznika nr 5 dobrym posunięciem
Poseł przypomina, że dzięki stworzeniu załącznika nr 5 jeszcze przed uruchomieniem perspektywy finansowej na lata 2014-2020 możliwe było ogłoszenie przetargów na budowę dróg ekspresowych. – Dziś przetargi z ubiegłego roku wkraczają w fazę rozstrzygnięć. Teraz dzięki decyzji rządu uzupełniającej załącznik o kolejne inwestycje, GDDKiA będzie mogła w tym roku uruchomić przetargi tak, by w 2014 roku wykonawcy mogli wejść na budowy – oznajmia poseł.
Marek Łapiński tłumaczy, że na rozstrzygnięcie takiego przetargu potrzeba około 12 miesięcy. – To gwarantuje, że zarówno sezon budowlany w roku 2014 (przetargi z roku 2013) i sezon w roku 2015 (przetargi z bieżącego roku), będzie czasem, kiedy firmy powiększą i uzupełnią swoje portfele zamówień i te będą inwestycje realizowane – dodaje.
Przewodniczący zespołu poselskiego ds. dróg S5 i S3 przypomina, że Polska jest w ostatniej fazie przygotowań do przyjęcia umowy partnerstwa i zatwierdzenia programów operacyjnych, co otwiera drogę do uruchomienia środków unijnych. Polska będzie miała przygotowane portfel projektów, które mogą być refundowane funduszy UE.
Korzystne zmiany w planach budowy dróg, ale…
– Pozytywnie oceniam decyzję rządu. bardzo ważne dla Dolnego Śląska jest przedłużenie drogi S3 o odcinek Legnica – Bolków oraz uzupełnienie etapów realizacji drogi S5 o cały przebieg między Gnieznem, Bydgoszczą a Grudziądzem. Co więcej, istotny jest odcinek przed Poznaniem, co zapewni ciąg drogi S5 między Wrocławiem a Poznaniem w najbliższych latach – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” poseł Łapiński.
Mimo dodania nowych inwestycji do załącznika nr 5, wszyscy liczą na uzupełnienie go kolejne pozycje. – Z punktu widzenia Polski Zachodniej na pewno czekamy na zapowiedziane uzupełnienie tego załącznika o drogę S6 od Pomorza Zachodniego w stronę Pomorza i drogę S11 łączącą Pomorze Zachodnie z Wielkopolską i Śląskiem. To są ważne projekty – podkreśla Marek Łapiński.
Poseł PO wspomina o innym projekcie, który na razie nie znajduje się w żadnych rządowych załącznikach i nie są w związku z nim prowadzone żadne prace projektowe. Jest to droga ekspresowa S5 na południe od Wrocławia do Kotliny Kłodzkiej. – Jeśli mówimy o przyszłych ważnych inwestycjach, które są oczekiwane z punktu widzenia regionu, z którego pochodzę, jest to droga S5 na południe i przedłużenie drogi S3 Bolków – Kamienna Góra – Lubawka – wylicza poseł.
Marek Łapiński przyznaje, że o przedłużeniu drogi S3 do granicy w Lubawce można mówić w perspektywie najbliższych lat, gdy zostanie uruchomiony instrument CEF Łącząc Europę oraz gdy strona czeska przystąpi do realizacji inwestycji po swojej stronie granicy, co stanie się około 2018 roku. – Podkreślam jednak, że bardzo nam zależy na rozpoczęciu projektowania drogi S5 na południe od Wrocławia do Kotliny Kłodzkiej – dodaje przewodniczący zespołu poselskiego ds. budowy dróg S3 i S5.