Rynek Infrastruktury
Radni sejmiku wśród argumentów za dalszym przygotowaniem do budowy S14 podają między innymi, że prace projektowe są zaawansowane, a województwo łódzkie zajmuje trzecie w kraju miejsce jeśli chodzi o obciążenie ruchem tras krajowych. Stanowisko sejmiku trafi do Ministerstwa Transportu, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz szefa GDDKiA.
O budowę drogi S14 martwi się także poseł Dariusz Joński, który wystosował do ministra transportu Sławomira Nowaka interpelację w tej sprawie. Zaznacza w niej, że ta trasa ma ogromne znaczenie dla Łodzi i całego województwa łódzkiego, a jej zrealizowanie nie tylko usprawni ruch samochodowy w Łodzi i okolicznych miastach, ale zwiększy również atrakcyjność terenów inwestycyjnych w regionie.
Poseł chce wiedzieć, czy droga ekspresowa S14 znajdzie się w zmodyfikowanym wykazie inwestycji planowanych do zrealizowania w ramach rządowego programu budowy dróg, a jeżeli tak się nie stanie, to kiedy można spodziewać się rozpoczęcia i zakoćzenie budowy S14.
„Czy w Ministerstwie Transportu rozważa się możliwość rezygnacji z budowy drogi ekspresowej S14 lub przesunięcia realizacji tej inwestycji na znacznie późniejsze lata?” – pyta w interpelacji Dariusz Joński. Poseł chce także zaproponować, by temat budowy drogi S14 został omówiony podczas posiedzenia sejmu.
W wersji planów drogowych Ministerstwa Transportu na lata 2014-2020 z lutego tego roku, budowa zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi S14 od węzła Emilia na autostradzie A2 do węzła Lublinek znajduje się na liście podstawowej projektów, które będą realizowane dzięki Wieloletnim Ramom Finansowym 2014-2020.
Zgodnie z planem droga ma powstawać w latach 2015-2016. W maju tego roku powinna powstać już koncepcja programowa inwestycji, z kolei na maj przyszłego roku zaplanowano uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Wstępne plany ministerstwa z zeszłego miesiąca nie gwarantują, że inwestycja pozostanie w ostatecznej wersji programu budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2014-2020. Na razie Ministerstwo Transportu przygotowało załącznik nr 5 do programu na lata 2011-2015. Znajdują się tam inwestycje, które będą finansowane z przyszłej perspektywy UE, a przetargi na roboty zostaną ogłoszone jeszcze w 2013 roku. Na liście tej nie figuruje droga S14.