fot. Damianwiszowaty12, lic. CC BY-SA 3.0Wjazd do Pabianic na DK-71
Aktualnie nie toczą się żadne prace związane z postulowaną przez miasto budową dwupoziomowego skrzyżowania drogi krajowej nr 71 z linią kolejową nr 14. Zarządca sieci kolejowej zapewnia jednak, że nie zamierza rezygnować z ogólnopolskich programów mających poprawiać bezpieczeństwo na styku kolei i dróg. Czy w przyszłości taka inwestycja mogłaby zostać zrealizowana w pobliżu budowanego przystanku Pabianice Północne?
Pabianicki samorząd stara się o budowę tunelu pod torami kolejowymi w ciągu drogi krajowej nr 71 już od kilkunastu lat. Władze miasta argumentują, że na krzyżującej się tam z linią kolejową nr 14 krajowej drodze 71 ruch jest bardzo duży i prawdopodobnie się zwiększy, a w obliczu prognozowanego wzrostu liczby pociągów będzie to oznaczać duże korki. Mimo wstępnej deklaracji możliwości finansowego zaangażowania się miasta w inwestycję prace nie zostały dotychczas podjęte.
Analizy trwały, ale prace zawieszono
Nie oznacza to jednak, że starania prezydenta Pabianic nie spotkały się z żadnym odzewem ze strony PKP PLK i GDDKiA. – Wspólnie z zarządcą drogi analizowaliśmy możliwość budowy skrzyżowania bezkolizyjnego w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Lutomierskiej – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przyznaje on jednak, że inwestycja została zawieszona, na co wpływ miała próba zmiany kategorii drogi z krajowej na wojewódzką. W wyniku prawomocnej decyzji sądu administracyjnego zarząd nad DK-71 pozostał jednak na szczeblu krajowym.
Nasz rozmówca zapewnia jednocześnie, że istniejący przejazd w poziomie szyn jest odpowiednio zabezpieczony: znajdują się tam rogatki wraz z sygnalizacją świetlno-dźwiękową, a pracę dróżnika wspiera tzw. półsamoczynny system przejazdowy. Odcinek drogi jest też oświetlony. O ile może to gwarantować pewien – niższy niż w przypadku skrzyżowania dwupoziomowego – poziom bezpieczeństwa, z pewnością nie rozwiązuje problemu korków.
Będzie kontynuacja programu przejazdowego. Jeśli będą środki
Zarządca infrastruktury kolejowej podkreśla, że w nowej perspektywie unijnej zamierza kontynuować projekt dotyczący przebudowy przejazdów na skrzyżowania dwupoziomowe. – W ramach tego projektu powstał wiadukt nad torami w Skierniewicach, a w budowie są tunele drogowe w Gałkowie i Andrespolu – przypomina przedstawiciel spółki. Dodajmy, że obie z toczących się inwestycji są realizowane z opóźnieniem, bo nowy układ miał być pierwotnie oddany do użytku na początku tego roku.
– Projekt zakłada współpracę z samorządami (zarządcą drogi) w partycypacji w kosztach budowy – wskazuje Rafał Wilgusiak. Zaznacza jednocześnie, że zakres programu będzie uzależniony od dostępności środków. Czy jednak nawet przy dużych możliwościach finansowych PLK realizacja przebudowy układu drogowego w Pabianicach mogłaby być wsparta w ramach wspomnianego programu? Wydaje się to niepewne, bo zarządcą DK-71 pozostała GDDKiA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.