Partner serwisu
Drogi i autostrady

Lubuskie zakończyło budowę sieci dróg szybkiego ruchu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
06-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Lubuskie zakończyło budowę sieci dróg szybkiego ruchu
fot. Marek Pilaczyński/GDDKiA
Rok 2023 w woj. lubuskim zapisał się jako ten, w którym domknięta została budowa dróg szybkiego ruchu. Stało się to wraz z pożegnaniem tzw. patatajki, czyli drogi krajowej nr 18 do polsko-niemieckiej granicy w Olszynie.

Drogi szybkiego ruchu w woj. lubuskim to jedna ekspresówka – S3 - oraz dwie autostrady – A2 i A18. Budowa tej ostatniej zakończyła się w 2023 r. To duża zmiana w jakości podróży w kierunku granicy w Olszynie. Wcześniej w tym miejscu kierowcy korzystali z poniemieckiej drogi wybudowanej z płyt betonowych jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku. Z uwagi na jej fatalny stan techniczny przez kierowców droga nazywana była patatajką lub najdłuższymi schodami Europy.

Przebudowa drogi rozpoczęła się w pierwszej dekadzie tego wieku. W latach 2004-2007 wybudowana została jezdnia północna – prowadząca ruch w stronę granicy. Jezdnia południowa czekała na przebudowę kolejnych kilkanaście lat.

Na terenie lubuskiego „patatajka” miała ok. 50 km. Przebudowywana była w podziale na trzy odcinki (czwarty na terenie Dolnego Śląska). Jako pierwszy, we wrześniu 2022 r. oddany został odcinek od ok. 2 km za węzłem Żary Zachód (w stronę Wrocławia) do blisko 4 km przed węzłem Iłowa. To blisko 22 km, które wybudowało konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.

Kolejne odcinki zostały ukończone w 2023 r. Najpierw do ruchu trafił odcinek od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód. Znaczna cześć tej trasy była dostępna dla kierowców już od lipca, pozostała natomiast od września 2023 r. Za realizację odpowiadał Porr, który wykonał ok. 11,6 km drogi.

Również we wrześniu 2023 r. ukończony został fragment drogi od miejsca ok. 4 km przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. W tym przypadku 16-kilometrowy odcinek budowało konsorcjum Kobylarnia, Mirbud i Budpol. Ta inwestycja w praktyce zakończyła siec dróg szybkiego ruchu na terenie lubuskiego (ostatni fragment A18, już na terenie Dolnego Śląska: od granicy województw do węzła Golnice został oddany w październiku 2023 r.; Ten wieńczący inwestycję 20-kilometrowy fragment został oddany do ruchu w październiku 2023 r.)

Inwestycja polegała na dostosowaniu w pełnym zakresie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Poza wymiana nawierzchni, wybudowane zostały dodatkowe górne przejścia dla dużych zwierząt, a także wiadukty i mosty w ciągu autostrady. Przebudowano także węzły drogowe.

A18 uzupełniła sieć dróg szybkiego ruchu wybudowaną wcześniej. W grudniu 2011 r. kierowcy wjechali na przecinającą woj. lubuskie autostradę A2 Nowy Tomyśl – Świecko. Ta trasa powstała i funkcjonuje jako koncesyjna.

Na kierunku północ – południe lubuszanie mają z kolei drogę ekspresową S3. Ta droga była oddawana do ruchu od 2010 r. (fragment Myślibórz – Gorzów Wielkopolski na granicy lubuskiego i zachodniopomorskiego) aż do roku 2019. Jako ostatni na terenie tego województwa do ruchu został oddany odcinek południowy Nowa sól – Gaworzyce na styku z Dolnym Śląskiem.

Teraz GDDKiA, oprócz zadań poprawiających bezpieczeństwo i przebudów, będzie budowała obwodnice. W Programie budowy 100 obwodnic na liście podstawowej znalazło się 6 zadań z terenu lubuskiego. To drogowe obejścia Dobiegniewa, Kostrzyna nad Odrą, Krosna Odrzańskiego, Przytocznej, Strzelec Krajeńskich a także Wschowy i Dębowej Łęki. Wiosną ub. roku ruszyły już prace budowlane związane z budową obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK-22.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

Drogi i autostrady

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

GR 03 czerwca 2025

Długość dróg szybkiego ruchu to prawie 4,3 tys. km

Drogi i autostrady

Ponad 70 km dróg zmieniło kategorię

Drogi i autostrady

Ponad 70 km dróg zmieniło kategorię

ep./inf.pras. 12 stycznia 2021

GDDKiA przejmuje obwodnicę Kluczborka

Drogi i autostrady

GDDKiA przejmuje obwodnicę Kluczborka

inf. pras. 27 października 2020

Lubuskie zbiera argumenty za budową brakujących węzłów na A2

Drogi i autostrady

Lubuskie zbiera argumenty za budową brakujących węzłów na A2

Agnieszka Serbeńska 23 października 2016

Amerykanie przyznają, że budowanie autostrad w miastach było błędem

Drogi i autostrady

Amerykanie przyznają, że budowanie autostrad w miastach było błędem

Jakub Dybalski, Leonard Dolecki 02 kwietnia 2016

Zobacz również:

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

Drogi i autostrady

Wzrasta ruch na polskich drogach krajowych. Dane GDDKiA

GR 03 czerwca 2025

Długość dróg szybkiego ruchu to prawie 4,3 tys. km

Drogi i autostrady

Ponad 70 km dróg zmieniło kategorię

Drogi i autostrady

Ponad 70 km dróg zmieniło kategorię

ep./inf.pras. 12 stycznia 2021

GDDKiA przejmuje obwodnicę Kluczborka

Drogi i autostrady

GDDKiA przejmuje obwodnicę Kluczborka

inf. pras. 27 października 2020

Lubuskie zbiera argumenty za budową brakujących węzłów na A2

Drogi i autostrady

Lubuskie zbiera argumenty za budową brakujących węzłów na A2

Agnieszka Serbeńska 23 października 2016

Amerykanie przyznają, że budowanie autostrad w miastach było błędem

Drogi i autostrady

Amerykanie przyznają, że budowanie autostrad w miastach było błędem

Jakub Dybalski, Leonard Dolecki 02 kwietnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5