Rok 2023 w woj. lubuskim zapisał się jako ten, w którym domknięta została budowa dróg szybkiego ruchu. Stało się to wraz z pożegnaniem tzw. patatajki, czyli drogi krajowej nr 18 do polsko-niemieckiej granicy w Olszynie.
Drogi szybkiego ruchu w woj. lubuskim to jedna ekspresówka – S3 - oraz dwie autostrady – A2 i A18. Budowa tej ostatniej zakończyła się w 2023 r. To duża zmiana w jakości podróży w kierunku granicy w Olszynie. Wcześniej w tym miejscu kierowcy korzystali z poniemieckiej drogi wybudowanej z płyt betonowych jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku. Z uwagi na jej fatalny stan techniczny przez kierowców droga nazywana była patatajką lub najdłuższymi schodami Europy.
Przebudowa drogi rozpoczęła się w pierwszej dekadzie tego wieku. W latach 2004-2007 wybudowana została jezdnia północna – prowadząca ruch w stronę granicy. Jezdnia południowa czekała na przebudowę kolejnych kilkanaście lat.
Na terenie lubuskiego „patatajka” miała ok. 50 km. Przebudowywana była w podziale na trzy odcinki (czwarty na terenie Dolnego Śląska). Jako pierwszy, we wrześniu 2022 r. oddany został odcinek od ok. 2 km za węzłem Żary Zachód (w stronę Wrocławia) do blisko 4 km przed węzłem Iłowa. To blisko 22 km, które wybudowało konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.
Kolejne odcinki zostały ukończone w 2023 r. Najpierw do ruchu trafił odcinek od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód. Znaczna cześć tej trasy była dostępna dla kierowców już od lipca, pozostała natomiast od września 2023 r. Za realizację odpowiadał Porr, który wykonał ok. 11,6 km drogi.
Również we wrześniu 2023 r. ukończony został fragment drogi od miejsca ok. 4 km przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. W tym przypadku 16-kilometrowy odcinek budowało konsorcjum Kobylarnia, Mirbud i Budpol. Ta inwestycja w praktyce zakończyła siec dróg szybkiego ruchu na terenie lubuskiego (ostatni fragment A18, już na terenie Dolnego Śląska: od granicy województw do węzła Golnice został oddany w październiku 2023 r.; Ten wieńczący inwestycję 20-kilometrowy fragment został oddany do ruchu w październiku 2023 r.)
Inwestycja polegała na dostosowaniu w pełnym zakresie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Poza wymiana nawierzchni, wybudowane zostały dodatkowe górne przejścia dla dużych zwierząt, a także wiadukty i mosty w ciągu autostrady. Przebudowano także węzły drogowe.
A18 uzupełniła sieć dróg szybkiego ruchu wybudowaną wcześniej. W grudniu 2011 r. kierowcy wjechali na przecinającą woj. lubuskie autostradę A2 Nowy Tomyśl – Świecko. Ta trasa powstała i funkcjonuje jako koncesyjna.
Na kierunku północ – południe lubuszanie mają z kolei drogę ekspresową S3. Ta droga była oddawana do ruchu od 2010 r. (fragment Myślibórz – Gorzów Wielkopolski na granicy lubuskiego i zachodniopomorskiego) aż do roku 2019. Jako ostatni na terenie tego województwa do ruchu został oddany odcinek południowy Nowa sól – Gaworzyce na styku z Dolnym Śląskiem.
Teraz GDDKiA, oprócz zadań poprawiających bezpieczeństwo i przebudów, będzie budowała obwodnice. W Programie budowy 100 obwodnic na liście podstawowej znalazło się 6 zadań z terenu lubuskiego. To drogowe obejścia Dobiegniewa, Kostrzyna nad Odrą, Krosna Odrzańskiego, Przytocznej, Strzelec Krajeńskich a także Wschowy i Dębowej Łęki. Wiosną ub. roku ruszyły już prace budowlane związane z budową obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK-22.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.