Rynek Infrastruktury
Spotkanie odbyło się w nawiązaniu do przedłożonych wcześniej propozycji przejęcia przez zarząd województwa poszczególnych odcinków starej drogi nr 3 w zamian za oddanie dla samorządów wybranych dróg wojewódzkich. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele samorządów, przez które przebiega stara droga nr 3, przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz radni województwa lubuskiego.
– Jesteśmy w przededniu oddania odcinka S3 z Sulechowa do Międzyrzecza. Następnie będzie oddany odcinek Międzyrzecz – Gorzów. Każdy, kto jeździ tą drogą widzi, jak bardzo zmieniła się dostępność komunikacyjna. Chcemy, aby wszystkie samorządy skorzystały z tego faktu. Zleciliśmy ZDW przygotowanie wstępnej koncepcji zmian kierunków ruchu i przyporządkowania dróg zarządcom oraz możliwości w tym zakresie. Jest to okazja do uporządkowania kategorii dróg na terenie województwa lubuskiego – mówiła p.o. dyrektora departamentu Gospodarki i Infrastruktury Danuta Wesołowska-Wujaszek.
– Samorząd województwa nie jest wskazany w przepisach, ale próbujemy pomóc w rozwiązaniu tej sprawy. Nasze działania zmierzają krok po kroku do rozwiązania tego problemu – dodała.
O kompleksowe podejście do sprawy apelował radny województwa lubuskiego Robert Paluch. – Proszę problem S3 traktować kompleksowo. Od północnych, do południowych granic województwa – mówił. Z kolei radny Edward Fedko proponował przejęcie starej „trójki” przez samorząd województwa. – Nie ma problemów formalno- prawnych, żeby taki proces przeprowadzić. To jest logiczne, żeby taki odcinek drogi był drogą wojewódzką, a nie gminną. Musimy patrzeć szerzej na problemy gmin, które nie mają środków na kompleksowe utrzymanie dróg tej kategorii – powiedział.
Jak przekonywała marszałek Elżbieta Polak, samorządu województwa także nie stać na przejęcie takiej ilości dróg. Jednak w kontekście środków z unijnych w nowej perspektywie finansowej, samorząd zrobi wszystko, aby uporządkować sieć dróg w regionie.
– Zarząd województwa rozumie tę niezwykle trudną sytuację dla gmin i powiatów. Wyrażamy gotowość przejęcia starej drogi nr 3. Proszę jednak wziąć pod uwagę nasze możliwości finansowe. To jest zadanie, które kosztuje bardzo dużo. Na infrastrukturę transportową przeznaczamy najwięcej pieniędzy w Polsce. Przejęcie tak długiej drogi to jest szaleństwo bez zmiany struktury finansowej, która od wielu lat jest niezmienna. Jesteśmy więc w takiej samej sytuacji. W związku z tym doszliśmy do wniosku, że należy się dogadać. Będziemy starali się pomóc – mówiła marszałek.
– Mamy nową perspektywę 2020 i mamy pieniądze na drogi wojewódzkie. Chcemy wam oddać drogę wojewódzką, ale zrobioną w dobrym stanie. Mamy teraz instrument. Zwiększenie alokacji na infrastrukturę drogową, o co wnioskuję pozwoli nam na przekazanie dróg w bardzo dobrym stanie – przekonywała.
W dyskusji udział wzięli także przedstawiciele powiatów, w obrębie których przebiega stara droga nr 3. Jak twierdzi starosta świebodziński powiaty bardzo liczą na uporządkowanie sieci dróg w zakresie ich kategorii i zarządzania.
– Jeżeli powiat świebodziński miałby przejąć drogi wojewódzkie, to tylko w zamian za coś. Nie chcemy na tym stracić. Chcemy przekazać miastom powiatowym drogi znajdujące się na ich terenie. Liczymy także na uporządkowanie stanu zarządczego. Argumentem za kontynuacją rozmów jest możliwość uporządkowania kategorii dróg – mówił. Podobne stanowisko prezentują władze powiatu międzyrzeckiego.
Marszałek Elżbieta Polak zaproponowała ustalenie harmonogramu spotkań z każdym powiatem i gminami w obrębię poszczególnych powiatów pod nadzorem UMWL. Spotkania te odbywać się będą w sierpniu. Mają one na celu wypracowanie rozwiązań dotyczących starej DK-3.