Rynek Infrastruktury
Zgodnie z przedstawionymi przez MRR informacjami pula pieniędzy dla Małopolski wzrosła o kolejne 190 mln euro. – Pula, którą będziemy dysponowali wynosi 2,58 mld euro, to jest o 44 proc. więcej w stosunku do alokacji aktualnej. Pod tym względem tylko województwo opolskie ma podobny wzrost procentowy – podkreślił marszałek.
Zgodnie z pierwszą propozycją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, przedstawioną w lutym podczas Konwentu Marszałków w Białowieży, w kolejnym okresie programowania Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Małopolska otrzymała na realizację RPO 2,39 mld euro. Dla porównania – w latach 2007-2013 Małopolska otrzymała na ten cel 1,79 mld euro.
Zaproponowany w Białowieży podział wzbudzał wiele kontrowersji w regionach. W wyniku debaty z udziałem marszałków województw, we wtorek, 5 czerwca, przedstawiono nowy podział środków na Regionalne Programy Operacyjne na lata 2014 – 2020. W efekcie Małopolska dostanie o 190 mln euro więcej niż wcześniej zapowiadano – w sumie 2,58 mld euro. To druga co do wielkości kwota (po województwie śląskim), stanowiąca niemal 10 procent wszystkich środków dostępnych dla regionów.
Jak podkreślił Marek Sowa kwoty wskazane przez MRR ulegną jeszcze zwiększeniu po ich przeliczeniu na ceny bieżące, według wskaźnika UE. – Przy obecnym założeniu, że wskaźnik ten wyniesie 13 proc. oznacza to, ze do Małopolski trafi ostatecznie 2,915 mld euro – mówił marszałek. – Udało nam się zrealizować w dużej mierze plan zakładający alokację dla Małopolski co najmniej w przedziale 2,7-2,9 mld euro – nie ukrywał zadowolenia. – Te dobre dla nas wiadomości dają nam przepustkę do realizacji planów strategicznych, nad którymi od dwóch lat pracujemy, i do realizacji wielu potrzebnych inwestycji w naszym regionie – mówił marszałek.
Podkreślił też, że wiadomość dotycząca podziału unijnych funduszy to kolejna dobra informacja dla regionu. We wtorek rząd przyjął aktualizację programu budowy dróg krajowych 2011-2015, który uwzględnia m.in. dwa odcinki S7: drugi etap wschodniej obwodnicy Krakowa oraz odcinek między Rabką i Lubniem. – Na te dwie ważne inwestycje trafi do nas 4,3 mld zł. To aż 12 proc. z całej puli, które trafią właśnie do Małopolski – mówił marszałek. Decyzją Rady Ministrów na wschodnią obwodnicę Krakowa zostanie przeznaczonych 800 mln zł a na odcinek między Rabką i Lubniem 3,5 mld zł.