wu
Wiadomo, że ubytki pod tunelem Wisłostrady w wyniku przecieku wody i piasku są duże. – Wewnątrz stacji Powiśle mamy 6.500 m3 materiału, który pochodzi spod tunelu Wisłostrady. Prowadzimy stały monitoring tunelu i mostu, ale nie zaobserwowaliśmy żadnych osiadań. Przeprowadziliśmy kilka nieinwazyjnych badań (m.in. georadar, podłużne przekroje sejsmiczne). Badania potwierdziły, że pod tunelem jest pustka o długości ok. 60 metrów. Płyta jezdni jest pozbawiona naturalnego podłoża – przedstawia sytuację Mustafa Tuncer, dyrektor projektu ze strony tureckiej w AGP Metro.
Wykonawcę zaprezentował koncepcję działań związanych z zabezpieczaniem tunelu Wisłostrady, zgodną z rekomendacjami ekspertów. – Głównym celem jest zapełnienie pustki, ale zanim do tego dojdzie musimy stworzyć na stacji korek. Beton, którym będziemy wypełniać przestrzeń, jest cięższy niż grunt. Korek jest niezbędny, żeby więcej materiału nie trafiało na stację – wyjaśnia Tuncer. Pustka będzie wypełniana etapowo metodą obserwacyjną – po każdej warstwie będą prowadzone badana, które pozwolą odpowiedzieć na pytanie, czy prace przynoszą oczekiwany rezultat. – To bardzo skomplikowana procedura. Po pierwszych krokach z zaplanowanych działań będziemy mogli ocenić ile czasu to zajmie – mówi Tuncer. Prace ruszą, jak tylko wykonawca dostanie pozwolenie na ich wznowienie. Na razie testowana jest mieszanka, którą będzie wypełniana pustka. – Po zabezpieczeniu tunelu musimy dokonać wzmocnienia gruntu wokół stacji. Nie będzie to łatwe – dodaje Tuncer.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wstrzymał prace 20 sierpnia br. w zachodniej części stacji i w łączniku pod tunelem Wisłostrady. Instytucja ta zobowiązała też Metro do przygotowania oceny stanu prac i tego, co trzeba zrobić, żeby bezpiecznie prowadzić budowę. – Przewidujemy, że eksperci przedstawią raporty między 15 a 17 września. Wtedy będziemy mogli przedstawić więcej informacji – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. Pod koniec września zapadnie też decyzja o ewentualnej zmianie miejsca startu tarcz z Powiśla na Dworzec Wileński.
Na razie na Powiślu trwa przygotowanie jezdni dla objazdu Wisłostrady. – na początku września w nocy z soboty na niedzielę chcemy uruchomić ten objazd. Samochody pojada w kierunku północnym bulwarem nadwiślanym. Musimy wygrodzić jezdnię, by była maksymalnie bezpieczna. Te prace trwają – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent miasta. Jezdnia poprowadzona jest przez wschodnią część placu budowy stacji Powiśle, łukiem omijając zbudowane wejście na stację. Następnie samochody pojadą pod Mostem Świętokrzyskim i Centrum Nauki Kopernik. W przeciwną stronę, w kierunku Mokotowa, ruch odbywać się będzie starą Wisłostradą – Wybrzeżem Kościuszkowskim obok Centrum Nauki Kopernik (teraz ruch odbywa się tędy w drugą stronę).