Partner serwisu
Drogi i autostrady

Na polskich drogach wciąż jest niebezpiecznie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
01-04-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury/Komisja Europejska

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Na polskich drogach wciąż jest niebezpiecznie
fot. Jorge Royan, commons.wikimedia.org, CCA
Polska wciąż jest w czołówce krajów UE, gdzie w wypadkach drogowych ginie najwięcej ludzi – wynika z najnowszych danych. Jednocześnie od kilku lat bezpieczeństwo na polskich drogach systematycznie poprawia się. Podobnie jest w całej Europie, w minionym roku liczba osób, które zginęły na europejskich drogach spadła prawie o 10 procent. Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, do końca tej dekady liczba tragedii drogowych ma zmniejszyć się o połowę.

Rok 2013 jest drugim rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny spadek liczby ofiar śmiertelnych na europejskich drogach. Według wstępnych danych liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zmniejszyła się o 8 procent w porównaniu z rokiem 2012, po tym jak spadła o 9 procent w latach 2011-2012. Oznacza to, że UE jest obecnie na dobrej drodze do osiągnięcia celu strategicznego, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w latach 2010-2020. Zapewnienie bezpieczeństwa na drogach stanowi jeden z największych sukcesów Europy. Spadek o 17 procent od 2010 roku oznacza ocalenie około 9 tys. istnień ludzkich.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, komisarz ds. mobilności i transportu stwierdził, że bezpieczeństwo transportu jest cechą wyróżniającą Europy. – Dlatego ważne jest, by dobry wynik z 2012 roku nie był tylko jednorazowym sukcesem. Z dumą patrzę na to, jak UE wkracza z powrotem na dobrą drogę do osiągnięcia celu bezpieczeństwa na drodze do roku 2020. Nadal jednak 70 osób dziennie ginie na europejskich drogach, zatem nie możemy lekceważyć zagrożenia. Musimy również kontynuować nasze starania na wszystkich szczeblach w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach Europy – mówił Kallas.

Statystyki dla poszczególnych krajów pokazują, że między poszczególnymi państwami członkowskimi UE występują znaczne różnice pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W przeliczeniu na milion mieszkańców w UE odnotowano średnio 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych. Kraje o najniższej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to: Wielka Brytania, Szwecja, Niderlandy i Dania, gdzie odnotowuje się około 30 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Swoją pozycję na liście poprawiły zwłaszcza Hiszpania, Niemcy i Słowacja, przesuwając się w kierunku stałej czołówki.

Zaledwie kilka lat temu, w 2011 roku, postęp w spadku ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadł do zaledwie 2 procent. Jednakże spadek o 9 procent w 2012 roku i o 8 procent w 2013 roku oznacza, że państwa członkowskie wracająna drogę do osiągnięcia celu strategicznego.

Państwa członkowskie, które poczyniły pewne postępy, ale w których liczba ofiar śmiertelnych na drogach nadal jest znacznie wyższa niż średnia UE (Polska, Bułgaria, Chorwacja, Łotwa, Litwa i Grecja) zachęca się do podwojenia wysiłków. Warto zwrócić uwagę na Łotwę, gdzie sytuacja bezpieczeństwa na drogach niestety wcale się nie poprawiła w ciągu ostatniego roku. Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wzrosła również na Malcie i w Luksemburgu, chociaż całkowite liczby w tych krajach są tak małe, że duże wahania z jednego roku na drugi nie są statystycznie istotne.

Inną niepokojącą cechą statystyk jest sytuacja najbardziej narażonych użytkowników dróg; liczba zabitych pieszych spada w mniejszym stopniu niż oczekiwano, a liczba zabitych rowerzystów od niedawna nawet rośnie. Wynika to częściowo z faktu, że coraz więcej osób porusza się po drogach rowerem. Zachęcanie społeczeństwa do częstszego korzystania z roweru niż z samochodu jest wyzwaniem dla państw członkowskich. Muszą one jednak zapewnić, że to przejście z samochodu na rower będzie bezpieczne.

W europejskim programie działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020 wyznaczono cel zakładający zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Zawiera on ambitne propozycje dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury i zachowania użytkowników dróg.

Ostatnie główne inicjatywy obejmują np. nowe europejskie prawo jazdy oraz wejście w życie dyrektywy w sprawie egzekwowania transgranicznego w zakresie ścigania wykroczeń drogowych ponad granicami państw. Parlament Europejski przyjął wniosek w sprawie poprawy kontroli technicznej samochodów. Podjęto ponadto działania w kierunku opracowania strategii zmniejszenia liczby osób poważnie rannych w ruchu drogowym.

W związku z ubiegłorocznym przełomem, jakim było opracowanie nowej wspólnej definicji poważnych obrażeń odniesionych w wypadkach drogowych, państwa członkowskie UE zaczęły gromadzić pierwsze dane dotyczące nowej definicji. Dane zebrane w 2014 roku powinny zostać udostępnione na początku 2015 roku. Następnie będzie można rozpocząć prace nad celem zmniejszenia liczby osób poważnie rannych w ruchu drogowym. Oczekuje się, że strategiczny cel ograniczenia poważnych obrażeń odniesionych w ruchu drogowym zostanie przyjęty od 2015 roku.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5