Rynek Infrastruktury
Nawet w planach resortu transportu na lata 2014-2020 z lutego tego roku, inwestycja była umieszczona w tym samym załączniku i co więcej, nie przewidywano, że zostanie ona sfinansowana dzięki Wieloletnim Ramom Finansowym na lata 2014-2020.
Drogę ekspresową S51 łączącą Olsztynek z Olsztynem ujęto w załączniku nr 5 do obecnie obowiązującego rządowego programu budowy dróg. Zgodnie z zapowiedziami ministra transportu, jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na realizację zadań z opracowanej listy, a będą one finansowane z przyszłego budżetu UE.
Droga będzie mieć około 13,3 km i jest na etapie przygotowań. 29 czerwca 2009 roku uzyskano decyzję środowiskową dla inwestycji. Powstał także projekt budowlany.
Początek planowanej trasy jest zlokalizowany za skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1370N w Tomaszkowie, a koniec w miejscowości Ameryce na styku z obwodnicą Olsztynka. Trasa będzie mieć dwie jezdnie klasy S.
Rozbudowa drogi krajowej nr 51 do parametrów drogi ekspresowej obejmuje budowę 19 obiektów mostowych, w tym dziewięciu przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych. Przebudowane zostaną również jezdnie dróg bocznych, które będą się krzyżować z drogą S51.
Na trasie znajdą się dwa węzły drogowe, powstaną drogi zbiorcze dla ruchu lokalnego oraz drogi dojazdowe gruntowe. W ramach realizacji inwestycji powstanie także budowa obwodnicy miejscowości Dorotowo.
We wspomnianym załączniku próżno szukać wyczekiwanej obwodnicy Olsztyna. To miasto od ponad dziesięciu lat walczy o budowę trasy, która je ominie, niestety bezskutecznie. Jeszcze niedawno istniała groźba, że wygaśnie decyzja środowiskowa wydana dla obwodnicy. Na szczęście GDDKiA w Olsztynie dostała zapewnienie przyznania 10 mln zł na wykup gruntów.