Już w sobotę 29 lipca rozpoczną się prace nad przebudową wiaduktu tramwajowego w Będzinie nad drogą krajową nr 86, których celem jest zapewnienie 4,7-metrowej minimalnej skrajni pionowej, co umożliwi likwidację ograniczeń wysokości przejeżdżających pod nim pojazdów. W pierwszej kolejności dokonane zostanie rozebranie torowiska na wiadukcie, a nieco ponad tydzień później utrudnienia spotkają także kierowców.
Jak informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), od 29 lipca Zarząd Transportu Metropolitalnego GZM wprowadzi autobusową komunikację zastępczą dla linii tramwajowej nr 22, której trasa, łącząca pętle Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy i Czeladź Dworzec, przebiega przez rzeczony wiadukt. “Dwudziestka dwójka” nie zostanie zawieszona, a tramwaje nadal będą kursować do Będzina, tyle że na rondzie na końcu al. Kołłątaja skręcą w ul. Gzichowską, by zakończyć bieg na przystanku Osiedle Zamkowe Pętla w bezpośrednim sąsiedztwie zajezdni tramwajowej.
Od 7 sierpnia utrudnienia czekają również kierowców. – Wyłączymy z ruchu lewe pasy ruchu, aby przygotować przejazdy pomiędzy jezdniami. Przewidujemy, że powinno to potrwać maksymalnie do dwóch dni. Termin rozpoczęcia wprowadzania nowej organizacji ruchu uzależniony jest jednak do wystąpienia dogodnych warunków atmosferycznych. Potrzebujemy dwóch dni dobrej, bezopadowej pogody – czytamy w komunikacie prasowym GDDKiA.
Oddział katowicki GDDKiA zapewnia, że o zmianach w organizacji ruchu na drodze krajowej nr 86 kierowcy będą informowani z odpowiednim wyprzedzeniem. Wiadomo już, że wyłączona zostanie jedna jezdnia, a ruch w obydwu kierunkach będzie odbywał się drugą jezdnią przy ograniczeniu prędkości do 60 km/h. W przypadku przejazdów na druga jezdnię obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h. W pierwszej kolejności przebudowana zostanie podpora środkowa, następnie prace obejmą podpory skrajne.
Zapewnienie 4,7-metrowej minimalnej skrajni
Celem inwestycji jest zwiększenie skrajni drogowej pod obiektem nad drogą krajową nr 86, a tym samym usunięcie ograniczenia wysokości dla pojazdów przejeżdżających pod wiaduktem tramwajowym, który dziś charakteryzuje nienormatywna skrajnia pionowa. Jak wskazuje w komunikacie katowicki oddział GDDKiA, do tej pory kilka razy doszło do uszkodzeń jego konstrukcji przez pojazdy o wysokości większej niż dopuszczona znakami. Zakaz dotyczył wjazdu pod obiekt pojazdów o wysokości 3,8 lub 3,9 metrów w zależności od kierunku ruchu. Efektem przebudowy będzie zapewnienie 4,7-metrowej minimalnej skrajni.
Przebudowa obejmie m.in. wykonanie nowych podpór i konstrukcji nośnej. Wykonawcą robót jest spółka Primost Południe z Będzina. Kontrakt na realizację prac w formule “projektuj i buduj” podpisano w lipcu 2022, natomiast zapisany w umowie termin ich zakończenia przypada na styczeń 2024. Zadanie finansowane jest ze środków z budżetu państwa w dyspozycji GDDKiA, zaś łączna wielkość nakładów inwestycyjnych opiewa na 3,5 mln zł.