Samorząd województwa opolskiego planuje rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 487 w mieście Olesno wraz ze zmianą przebiegu. Przetarg w tej sprawie ogłosił Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu. Inwestycja ma być współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027.
Droga wojewódzka nr 487 przebiega przez północną część województwa opolskiego, łącząc liczącą niespełna 4 tys. mieszkańców Byczynę z Olesnem, w którym mieszka 9 tys. osób. Odcinek trasy w rejonie Olesna zapewnia połączenie miasta z
węzłem Olesno na drodze ekspresowej S11, dlatego stanowi główny wlot do miasta od strony północnej.
Obecnie DW nr 487 kończy się na skrzyżowaniu ze wspólnym przebiegiem DW nr 493 i DW nr 494 na ulicy Wielkie Przedmieście. Wcześniej przebiega wzdłuż linii kolejowej nr 143, którą następnie przekracza pod wąskim wiaduktem. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu planuje usprawnić ruch w Oleśnie poprzez nowe (choć wykorzystujące istniejącą ulicę) połączenie DW nr 487 z pozostałymi drogami wojewódzkimi. W tej sprawie ogłoszony został przetarg.
Inwestycja za 50 mln zł
Jak wskazuje zamawiający w opisie zamówienia, zadanie przewiduje rozbudowę DW nr 487 oraz ciągu komunikacyjnego łączącego ją z DW nr 494 (ulica Chopina). Tym samym ruch tranzytowy zostanie przeniesiony z ulic Murka, Małe Przedmieście i Mostowej na ulice Chopina, Kościuszki, Konopnickiej i Wielkie Przedmieście, czyli na południe od ścisłego centrum miasta.
OpenStreetMap
Istniejący przebieg DW nr 494 na odcinku objętym pracami zostanie nieco przesunięty od linii kolejowej, co umożliwi wydzielenie terenu pod budowę ciągu pieszo-rowerowego. Prace zostaną zrealizowane na odcinku o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Po ich realizacji DW nr 487 będzie nieco krótsza. W ubiegłym roku wielkość nakładów inwestycyjnych szacowano na ok. 50 mln zł.
Prace nie tylko w branży drogowej
Przetarg dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych. Dla inwestycji przygotowano już bowiem dokumentację projektową. Ponadto w listopadzie 2023 roku wojewoda opolski wydał dla zadania decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zamawiający wskazuje, że przebudowywane drogi będą po zakończeniu inwestycji spełniać standardy właściwe drogom klasy technicznej G, co oznacza m.in. szerokość jezdni na poziomie 7 metrów oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. W przypadku konstrukcji jezdni przewidziano nawierzchnię bitumiczną grysowo-mastyksową.
Zaplanowano także budowę ciągu pieszo–rowerowego, przebudowę i budowę chodników, przebudowę zatok autobusowych, budowę poboczy gruntowych ulepszonych o szerokości 1,25 metra, przebudowę skrzyżowań z drogami podporządkowanymi oraz zjazdów indywidualnych i publicznych, przebudowę obiektu mostowego, a także prace w zakresie odwodnienia, zieleni, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy różnego rodzaju sieci. Zaplanowano także szereg prac w branży kolejowej, obejmujących przebudowę torów odstawczych w zakresie kolizji z inwestycją.
Cena głównym kryterium oceny ofert
Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, głównym kryterium oceny ofert będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający weźmie również pod uwagę okres gwarancji jakości. Minimalny okres wynosi 5 lat i jest warunkiem ważności oferty – w przypadku jego zaoferowania liczba punktów z tytułu tego kryterium wyniesie zero. W przypadku jego wydłużenia o rok przyznanych zostanie 20% punktów, natomiast na maksymalnych 40% punktów będą mogli liczyć oferenci deklarujący najwyższy możliwy 7-letni okres gwarancji jakości.
Oferty w przetargu będzie można składać do 19 czerwca bieżącego roku. Dwa kwadranse później nastąpi ich otwarcie. Inwestycja będzie współfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027.