Partner serwisu
Drogi i autostrady

Oto możliwe warianty nowego przebiegu S7 Kraków - Myślenice

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Data publikacji:
03-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Oto możliwe warianty nowego przebiegu S7 Kraków - Myślenice
fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła sześć możliwych wariantów przebiegu drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. To otwarcie kolejnego etapu prac nad nowym przebiegiem mocno obciążonej ruchem drogi. Zaprezentowane propozycje nie są ostateczne – teraz zostaną poddane opinii publicznej.

Droga między Krakowem a Myślenicami, mimo dwujezdniowego przekroju, nie odpowiada obecnie potrzebom ruchu. W czasie szczytów komunikacyjnych, na niektórych odcinkach korzysta z niej nawet 75 tys. pojazdów w ciągu doby. – To niewiele mniej niż na pobliskiej autostradzie A4, gdzie planujemy budowę trzeciego pasa – wskazuje inwestor.

Prace nad nowym przebiegiem zakopianki na tym odcinku rozpoczęły się kilka lat temu, jednak mimo że sama konieczność budowy nowej trasy nie budzi wątpliwości (rozbudowa obecnej zakopianki nie jest możliwa, choć i to rozwiązane było analizowane), to znalezienie kompromisowego rozwiązana dla nowej trasy nie jest łatwe. Studium korytarzowe wypracowane przez GDDKiA nie zyskało akceptacji lokalnych środowisk. Za wyznaczenie przebiegu nowej trasy wzięły się więc samorządy. Obecne propozycje uwzględniają prace i propozycje różnych środowisk.

Wypracowane warianty to efekt długotrwałych prac. Dojście do sześciu propozycji zostało poprzedzone analizą… 3288 możliwości poprowadzenia nowej drogi. Te, które zostaną zaprezentowane podczas konsultacji zaczynają się na autostradzie A4 - na istniejącym węźle Łagiewniki oraz nowo projektowanych węzłach Kraków Tuchowska i Kraków Blacharska. Jak tłumaczy GDDKiA, analizy i modele przygotowane przez projektantów jednoznacznie wskazują, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie nowej drogi S7 na odcinku autostrady A4 na wschód od węzła Kraków Południe i na zachód od węzła Kraków Wieliczka. Wyznaczając możliwy przebieg drogi projektanci kierowali się wieloma względami, w tym m.in. tym, by nowa droga była wybierana przez kierowców, a w konsekwencji ruch na istniejącej zakopiance faktycznie zmalał i przeniósł się na nową trasę.

Wariant A Kraków – Myślenice (24,4 km) i połączenie z S52 BDI (5,5 km)

Ta propozycja zaczyna się na węźle Łagiewniki, z którego biegnie w kierunku zachodnim, omijając Swoszowice wzdłuż autostrady A4, a następnie skręca na południe wzdłuż projektowanej linii kolejowej i prowadzi przez tereny gminy Świątniki Górne. Na zachód od Sieprawia zaplanowano połączenie z trasą S52. Dalej na południe droga przechodzi przez gminę Myślenice i łączy się z istniejącą S7 za Plebańską Górą.

fot. GDDKiA
Ta propozycja w największym stopniu odciąża dzisiejszą zakopiankę, przejmując z niej największą część ruchu. Ten wariant otrzymał też najwyższą łączną ocenę, biorąc pod uwagę wszystkie kryteria, tj. kwestie przestrzenno-społeczne, środowiskowe, transportowo-ruchowe i ekonomiczne.

Na trasie tego wariantu zaplanowano budowę siedmiu tuneli o łącznej długości 6,2 km:
• trzech w gminie Świątniki Górne (Ochojno – 1,0 km, Rzeszotary – 0,5 km, Świątniki Górne – 0,5 km),
• dwóch w gminie Myślenice (Krzyszkowice – 1 km, Plebańska Góra – 2,2 km),
• dwóch tuneli w Głogoczowie i Włosaniu znajdujących się na przedłużeniu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej między Głogoczowem a Łysą Górą (każdy z nich miałby po 0,5 km).

Siedem tuneli to niemal tyle, ile jest dziś takich obiektów na wszystkich trasach zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie mamy osiem tuneli (trzy w Małopolsce – zakopianka i Północna Obwodnica Krakowa, trzy województwie śląskim na S1, dwa na Dolnym Śląsku w ciągu S3 oraz jeden w Warszawie pod Ursynowem w ciągu S2).

Przewidziano też budowę ponad 2,6 km estakad, a najdłuższa z nich miałaby ponad 400 m długości.

Na trasie będą cztery węzły zlokalizowane w gminach:
• Świątniki Górne (we Wrząsowicach),
• Siepraw (Łysa Góra), łączący się z przedłużeniem S52 Beskidzkiej Drogi Integracyjnej,
• Myślenice (Krzyszkowice/Zawada),
• Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967).

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 290 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy.

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 3,5 mld zł.

Wariant B Kraków – Myślenice (24,7 km) i połączenie z BDI (5,5 km)

Jego początkiem byłby nowy węzeł autostradowy Kraków Tuchowska, planowany od lat jako dodatkowe połączenie A4 z południowymi dzielnicami Krakowa. Istnieje też rezerwa terenu przeznaczona na jego budowę. Trasa biegłaby do granicy z gminą Wieliczka w kierunku południowo-wschodnim, a następnie skręcałaby na południe i dalej na południowy zachód. Połączenie z BDI zaplanowano w Łysej Górze, skąd S7 kierowałaby się dalej na południe do Myślenic.

fot. GDDKiA
Ta propozycja dostała najlepszą spośród wszystkich wariantów ocenę za spełnienie kryterium społeczno-przestrzennego.

Ta propozycja zakłada budowę siedmiu tuneli o łącznej długości 7,3 km:
• w Krakowie (Kosocice - 0,5 km),
• w gminie Wieliczka (Podstolice, 0,8 km),
• w gminach Świątniki Górne i Siepraw (Świątniki Górne, Łyczanka – 1,6 km),
• w gminie Myślenice (Krzyszkowice – 1,2 km, Plebańska Góra – 2,2 km),
• dwóch tuneli w Głogoczowie i Włosaniu znajdujących się na przedłużeniu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej między Głogoczowem a Łysą Górą (każdy z nich miałby po 0,5 km).

Projekt zakłada budowę estakad mających łącznie prawie 3,8 km. Najdłuższa z nich liczyłaby ok. 700 m.

Na trasie zaplanowano cztery węzły w gminach:
• Świątniki Górne (Rzeszotary),
• Siepraw (Łysa Góra), łączący się z przedłużeniem S52 Beskidzkiej Drogi Integracyjnej,
• Myślenice (Zawada),
• Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967).

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 250 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy.

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 3,9 mld zł.

Wariant C Kraków – Myślenice (23,3 km) i połączenie z BDI (5,5 km)

Ta propozycja rozpoczyna się na nowym węźle Kraków Blacharska. Ze względu na uwarunkowania terenu (znaczne różnice wysokości i gęsta zabudowa) nie ma szansy rozpoczęcia trasy na węźle Wieliczka, ale istnieje możliwość połączenia go z węzłem Kraków Blacharska w węzeł zespolony.

fot. GDDKiA
Trasa biegnie od autostrady A4 na południe, stopniowo przesuwając się też na zachód. Trasa przechodzi częściowo przez Pole Centralne-Zachód i Soboniowice dawnej Kopalni Barycz. Ten teren dawnego zakładu zgodnie z opinią ekspertów nie jest narażony na występowanie zapadlisk. W Łysej Górze łączy się z S52 BDI, a następnie biegnie pod projektowaną linią kolejową i dalej na południe w kierunku Myślenic.

Łączna długość tuneli to ponad 7,4 km. Zaprojektowano ich osiem:
• w gminie Wieliczka (Podstolice, 0,8 km),
• dwóch w gminie Świątniki Górne (Rzeszotary – 1,4 km, Świątniki Górne – 0,3 km),
• dwóch w gminie Myślenice (Krzyszkowice – 0,8 km, Plebańska Góra – 2,2 km),
• trzech tuneli w Głogoczowie, Włosaniu (każdy z nich miałby po 0,5 km) i Olszowicach (0,9 km) znajdujących się na przedłużeniu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej między Głogoczowem a Łysą Górą.

Zaplanowano powstanie estakad o łącznej długości ponad 3,6 km. Najdłuższa z nich liczyłaby ponad 700 m.

Przygotowano cztery węzły w gminach:
• Wieliczka (Podstolice),
• Siepraw (Łysa Góra), łączący się z przedłużeniem S52 Beskidzkiej Drogi Integracyjnej,
• Myślenice (Krzyszkowice),
• Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967).

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 240 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy.

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 3,6 mld zł.

Wariant D Kraków – Głogoczów – Myślenice (26,2 km)

Ta propozycja rozpoczyna się na istniejącym węźle Łagiewniki, skąd prowadzi na południe po zachodniej stronie Swoszowic i Lusiny. Następnie biegnie na wschód od Gaja równolegle do zakopianki, z którą łączy się tuż przed węzłem Głogoczów. Następnie biegnie śladem prostego odcinka zakopianki na południe, skręcając po kilometrze na wschód. Przed Myślenicami przecina zakopiankę i przechodzi tunelem pod Plebańską Górą.

fot. GDDKiA
Łączna długość tuneli to 3,4 km. Zaprojektowano je trzy:
• dwa w gminie Mogilany (Lusina - 0,5 km, Mogilany - 0,7 km),
• w gminie Myślenice (Plebańska Góra - 2,2 km).

Przewidziano budowę niespełna 400 m estakad, a najdłuższa z nich miałaby ok. 100 m długości.
Przygotowano trzy węzły w gminach:
• Mogilany (Lusina),
• Myślenice (Głogoczów),
• Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967).

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 190 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy.

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 2,6 mld zł.

Wariant E Kraków – Głogoczów – Myślenice (28,3 km)

Początek tej propozycji przebiegu S7 to węzeł Kraków Tuchowska. Trasa omijałaby Swoszowice od wschodu, następnie biegła między Lusiną a Wrząsowicami i łączyła się z dzisiejszą DK7 przed węzłem Głogoczów. Następnie biegnie na południe, wykorzystując częściowo trasę dzisiejszej zakopianki. Ponad połowa przebiegu dzisiejszej DK7 może być zaadaptowana na potrzeby S7. Ten wariant jako jedyny zakłada przejście przez Myślenice w śladzie DK7.

fot. GDDKiA

Przygotowano dwa tunele o łącznej długość 1,6 km:
• w gminie Kraków (Rajsko - 1,2 km),
• w gminie Mogilany (Mogilany - 0,4 km).

Przewidziano budowę trzech estakad o łącznej długości ponad 0,5 km, a najdłuższa z nich miałaby prawie 250 m długości.

Przygotowano cztery węzły w gminach:
• Świątniki Górne (Pokrzywnica),
• Myślenice (Głogoczów),
• Myślenice (Krzyszkowice, wykorzystanie budowanego węzła na DK7),
• Myślenice (Jawornik, wykorzystanie węzła przygotowywanego do realizacji).

W tym wariancie zakłada się zachowanie połączenia Myślenic z zakopianką przez funkcjonujące dziś przejazdy ul. Sobieskiego, ul. Sienkiewicza, ul. Słowackiego i ul. Piłsudskiego.

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 170 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy.

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 2 mld zł.

Wariant F Kraków – Głogoczów – Myślenice (27,3 km) i połączenie z BDI (1,6 km)

Droga rozpoczyna się na projektowanym węźle Kraków Blacharska i biegnie na południe przez teren dawnej Kopalni Barycz. Następnie skręca na zachód i dociera w pobliże węzła Głogoczów, łącząc się z nim krótkim łącznikiem o długości 1600 m. Dalej biegnie na wschód od zakopianki, zbliżając się do niej w Krzyszkowicach i przecinając ją ostatecznie przed Myślenicami.


fot. GDDKiA
Łączna długość trzech tuneli to niespełna 3,9 km:
• w gminie Świątniki Górne (Ochojno - 0,5 km),
• w gminie Mogilany (Konary - 1,2 km),
• w gminie Myślenice (Plebańska Góra - 2,2 km).

Zaplanowano budowę prawie 3,9 km estakad, a najdłuższa z nich miałaby ponad 800 m długości.

Przygotowano cztery węzły w gminach:
• Wieliczka (Golkowice),
• Świątniki Górne (Świątniki Górne),
• Myślenice (Głogoczów),
• Myślenice (na skrzyżowaniu z projektowaną drogą wojewódzką nr 967).

Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 270 nieruchomości mieszkalnych. To wartość przybliżona, oszacowana na podstawie obecnego stanu zabudowy i z pewnym zapasem terenu niezbędnego do budowy trasy.

Szacunkowy koszt budowy drogi w takim wariancie to ok. 4,1 mld zł.

Konsultacje

W najbliższych miesiącach mają się rozpocząć spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin Kraków, Mogilany, Myślenice, Siepraw, Świątniki Górne oraz Wieliczka. – Na tym etapie przedstawiamy tylko nasze propozycje. To nie są ostateczne warianty, to punkt wyjścia do dalszych rozmów i prac. Jesteśmy gotowi do zmian, jesteśmy otwarci na nowe propozycje, jednak muszą być one przygotowane w oparciu o racjonalne przesłanki i argumenty – podkreśla GDDKiA.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jeszcze jeden nowy węzeł na S19. Rusza przetarg

Drogi i autostrady

Jeszcze jeden nowy węzeł na S19. Rusza przetarg

Elżbieta Pałys 03 listopada 2025

Pozwolenie na S11 Oborniki – Poznań do połowy przyszłego roku

Drogi i autostrady

Porr najkorzystniejszy na budowę węzła przy S19

Biznes i przemysł

Wyczekiwana obwodnica z tunelem gotowa na przyjęcie kierowców

Drogi i autostrady

Kto dopilnuje budowy najdłuższego tunelu w Polsce?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Jeszcze jeden nowy węzeł na S19. Rusza przetarg

Drogi i autostrady

Jeszcze jeden nowy węzeł na S19. Rusza przetarg

Elżbieta Pałys 03 listopada 2025

Pozwolenie na S11 Oborniki – Poznań do połowy przyszłego roku

Drogi i autostrady

Porr najkorzystniejszy na budowę węzła przy S19

Biznes i przemysł

Wyczekiwana obwodnica z tunelem gotowa na przyjęcie kierowców

Drogi i autostrady

Kto dopilnuje budowy najdłuższego tunelu w Polsce?

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij