Partner serwisu
Drogi i autostrady

Polska białą plamą wodorową

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
23-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Polska białą plamą wodorową
fot. pixabay.com/pl/users/real-napster
Za rok możemy mieć pierwszą stację wodorową w Polsce, a nawet ich kilka. Są też miasta, które mówią o planach zakupu floty autobusów napędzanych ogniwami wodorowymi. Tymczasem brakuje regulacji dotyczących wodoru, który nie jest nawet paliwem w Polsce, nie ma normy i nie może być sprzedawany na stacjach.

Czy wodór jest paliwem? Na pewno nie zatankujemy go na polskich stacjach. Dotąd żadna taka stacja nie została otwarta w kraju, choć inwestycje w stacje wodorowe zapowiedziało już kilka dużych firm paliwowo-energetycznych. Przeszkody to nie tylko wysokie koszty, konieczność oczyszczenia wodoru i jego odpowiedniego magazynowania. Brakuje też podstawowych przepisów, dotyczących na przykład odbioru stacji. Mimo tego stacje wodorowe chcą otwierać Orlen, Lotos i PGNiG - wszystkie
zapowiedzi dotyczą mniej więcej tego samego czasu w przyszłego roku.

- Polska to teraz „biała plama wodorowa”, ponieważ nie ma ani jednej stacji ładowania wodoru. To powinno się zmienić w przyszłym roku. W pierwszym kwartale 2021 roku planujemy uruchomić pierwszą stację wodorową – mówi Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

W Niemczech Orlen prowadzi sprzedaż wodoru na dwóch stacjach paliw. W Czechach Unipetrol z Grupy Orlen uruchomi w tym roku trzy stacje wodorowe.

Co z tym wodorem?

Grupa Orlen produkuje 45 ton wodoru na godzinę. To ogromna ilość, jednak jest to wodór wykorzystywany w większości do procesów produkcyjnych.  - Jeśli chodzi o wodór, który jest potrzebny do zasilania  pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, to  wymaga on wyższej czystości niż ten produkowany w rafineriach. Obecnie są dostępne technologie, które pozwalają osiągnąć odpowiednią jakość wodoru do celów transportowych, i to bez dużych nakładów – zapewnia Węgrecki.

– Chcemy rozpocząć wprowadzanie wodoru na rynek paliw w oparciu o istniejące źródła, bo ten sposób jest dużo szybszy i tańszy. Jeśli już będą stacje wodorowe, to dostarczenie tam w przyszłości zielonego wodoru produkowanego z OZE nie będzie stanowiło problemu – precyzuje. Jak ocenił, przy pojawieniu się nadwyżek energii elektrycznej z OZE, zacznie się przechodzenie na zielony wodór produkowany na elektrolizerach.

Rynek autobusów miejskich

W pierwszej kolejności Orlen chce skierować sprzedaż wodoru na rynek autobusów miejskich. Koncern podpisał umowy o współpracy z Płockiem i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.

Aglomeracja ma około 1200 autobusów miejskich, z czego co najmniej 10 proc. do końca 2022 roku powinny stanowić autobusy elektryczne bądź napędzane gazem. Mowa o 68 autobusach wodorowych. W Rzeszowie na próbę ma być kupiony jeden taki autobus, w Poznaniu - był test wodorowego solarisa, ale barierą - poza ceną - pozostaje brak stacji do tankowania…

Gdzie w Polsce mają powstać stacje z wodorem? Co zostanie uznane jako "zielony wodór"? Jak będzie wytwarzany? Czy będą dopłaty do pojazdów wodorowych? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Inżynieria i innowacje

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

PE przyjął AFIR. Przybędzie stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Drogi i autostrady

ORLEN: 15 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2030 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Inżynieria i innowacje

Wodór popłynie w sieci dystrybucyjnej PSG

Mikołaj Kobryński 28 lipca 2023

PE przyjął AFIR. Przybędzie stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Drogi i autostrady

ORLEN: 15 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2030 roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5