wlados wlados
Donald Tusk zapowiedział, że wiosną (najprawdopodobniej na przełomie kwietnia i maja) poda kolejną listę priorytetowych inwestycji drogowych dla Pomorza, które będą realizowane do 2020 r. – To jest ta część kraju, która często była poszkodowana – powiedział premier, nawiązując do pomorskich inwestycji drogowych.
Problemy z decyzją środowiskową
Zarówno 61-kilometrowa Trasa Kaszubska, która połączy Trójmiasto z Lęborkiem, jaki i 40–kilometrowy odcinek drogi S6 Lębork – Słupsk oraz Obwodnica Metropolitalna (33-kilometrowa alternatywna trasa dla istniejącej Obwodnicy Trójmiasta) są na etapie wydawania decyzji środowiskowej. Pierwsza z nich czeka na wydanie tego dokumentu od ponad dwóch lat. W przypadku dwóch pozostałych wnioski zostały złożone dopiero kilka miesięcy temu.
Pod koniec roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zapowiadała, że decyzja dla każdego odcinka zostanie wydana do końca marca. Tak się jednak nie stanie ze względu na braki w złożonych dokumentacjach, które wymagały uzupełnień.
– Najbardziej zaawansowany jest proces wydawania decyzji dla Trasy Kaszubskiej. Powinno to nastąpić do końca kwietnia. W przypadku fragmentu S6 z Lęborka do Słupska ze względu na błędy po stronie urzędów konieczne będzie powtórzenie dotychczasowej procedury, dlatego wydanie decyzji nastąpi najwcześniej w maju. Przynajmniej jeszcze trzy miesiące zajmie wydawanie decyzji dla Obwodnicy Metropolitalnej – informuje Hanna Dzikowska z RDOŚ.
Brak decyzji a lista rządowa
Stan prac przygotowawczych jest jednym z kryteriów wyboru projektów do rządowej listy inwestycji priorytetowych, czy zatem brak decyzji środowiskowej przekreśla szanse pomorskich inwestycji na znalezienie się na tej liście?
– Nie ma takiej zależności – przekonuje Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA, który liczy, że wszystkie wspomniane inwestycje znajdą się na nowej liście. Nieco innego zdania jest poseł PO Stanisław Lamczyk, który zasiada w sejmowej komisji infrastruktury. – Jest szansa, że w majowym załączniku znajdą się oba odcinki S6, ale bez Obwodnicy Metropolitalnej, ponieważ ta inwestycja nie będzie mieć kompletnej dokumentacji – twierdzi poseł.
170 km ekspresówek
Jeśli na rządowej liście znalazłyby się wymienione odcinki trasy S6 to w ciągu najbliższych sześciu lat na Pomorzu powstanie ponad 170 km dróg ekspresowych za ok. 12 mld zł. Drogi objęłyby całą szerokość województwa i połączyłyby Słupsk z Elblągiem (z pominięciem istniejącej Obwodnicy Trójmiasta).
Według szacunków Trasa Kaszubska będzie kosztować ok. 3,5 mld zł, po 3 mld zł GDDKiA wyda na budowę Obwodnicy Metropolitalnej i S7, a ok. 2 mld zł pochłonie odcinek S6 z Lęborka do Słupska. Drogi powstaną w systemie „projektuj i buduj”.