Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz Strabag podpisali umowę na budowę nowego mostu przez suche koryto rzeki Wisły w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 933. Rozpoczęcie prac zaplanowano na połowę czerwca. Potrwają one ponad rok. Podczas ich realizacji kierowcy będą mogli korzystać z mostu tymczasowego.
Droga wojewódzka nr 933 przebiega przez obszar województw małopolskiego i śląskiego. Jednym z miast znajdujących się na trasie są Brzeszcze w Małopolsce Zachodniej. W rejonie Brzeszcz znajduje się granica województw, przebiegająca na linii Wisły w kierunku południowym od ujścia Przemszy pod Oświęcimiem. DW nr 933 przecina rzekę w kierunku Pszczyny, położonej na Zachód od Brzeszcz.
Ok. 350 metrów od mostu nad Wisłą znajduje się most nad suchym korytem, którego stan techniczny oceniany jest jako zły. Dlatego samorząd województwa małopolskiego podjął decyzję o rozbiórce obiektu i zastąpieniu go nową konstrukcją.
O przetargu na realizację zadania informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lutym. Zadanie obejmuje opracowanie projektu wykonawczego, projektu tymczasowej organizacji ruchu i przedmiaru robót oraz realizację robót budowlanych.
Inwestycja za 7 mln zł
Po rozstrzygnięciu przetargu Zarząd Dróg Wojewódzkich w dniu 14 maja podpisał umowę z wyłonionym wykonawcą, spółką PORR. Zainteresowanie potencjalnych wykonawców było bardzo duże – oferty złożyło aż 18 podmiotów. Wartość netto kontraktu opiewa na ponad 7 mln zł. PORR będzie miał 14 miesięcy na realizację umowy, przy czym początek okresu jej obowiązywania określono na 13 czerwca bieżącego roku. Oznacza to, że inwestycja powinna zostać zrealizowana do połowy sierpnia 2025 roku.
Przypomnijmy, że w ramach inwestycji zaplanowano budowę mostu z prefabrykowanych belek strunobetonowych, zespolonych monolityczną płytą żelbetową. Na moście usadowiona będzie jezdnia z jednym pasem ruchu w każdym kierunku, a także para chodników. Przebudowane zostaną również krótkie odcinki dojazdowe do mostu w przebiegu DW nr 933. Zakres prac przewiduje także budowę kanalizacji deszczowej i kanału technologicznego oraz przebudowę sieci.
Parametry nowego mostu w zakresie nośności mają umożliwić ruch ciężkich pojazdów wojskowych. Przewidziano także zabudowę zabezpieczeń ochraniających fundamenty przed podmywaniem. Na czas prac dla kierowców dostępna będzie tymczasowa przeprawa w sąsiedztwie istniejącego mostu. Dla zadania już w maju 2022 roku wydano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Brzeszcze przed drogową rewolucją
Warto dodać, że infrastruktura drogowa w liczących 11 tys. mieszkańców Brzeszczach przejdzie w najbliższych latach prawdziwą rewolucję. Obecnie w fazie budowlanych znajduje się budowa odcinka drogi ekspresowej S1 łączącego Mysłowice a Bielsko-Białą, na którym powstaje także węzeł Brzeszcze na skrzyżowaniu z DW nr 933.
Samorząd województwa małopolskiego planuje z kolei budowę do 2027 roku o
bwodnicy Brzeszcz, właśnie w przebiegu DW nr 933, co umożliwi pominięcie zabudowy miejskiej pomiędzy ulicą Świętego Wojciecha w rejonie węzła na drodze ekspresowej S1 a ulicą Ofiar Oświęcimia w północnej części miasta.