Partner serwisu
Drogi i autostrady

Poseł Lewicy wylicza wady e-Toll. „Kierowca podróżujący sam musi sprawdzać czy ma zasięg”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Poseł Lewicy wylicza wady e-Toll. „Kierowca podróżujący sam musi sprawdzać czy ma zasięg”
fot. Google Maps
Utrata zasięgu w telefonie na dłużej niż kilkanaście minut wymusza na kierowcy postój – zauważył poseł Maciej Kopiec z Lewicy, który zwraca uwagę na problemy związane z działaniem systemu e-Toll.

Funkcjonuje on na polskich autostradach od połowy ubiegłego roku – w założeniu miał usprawnić ruch na płatnych odcinkach: Stryków-Konin (w ciągu A2) oraz Wrocław-Sośnica (A4). W grudniu 2021 r. zlikwidowane zostały bramki na części płatnych fragmentów autostrad, dlatego aplikacja e-TOLL, stała się niezbędna.

Poseł Maciej Kopiec z Lewicy zwrócił jednak uwagę, że system płata kierowcom figle. – W przypadku korzystania z e-TOLL utrata zasięgu w telefonie na dłużej niż kilkanaście minut wymusza na kierowcy postój do czasu ponownego złapania zasięgu. Jeżeli kierowca tego nie zrobi, to opłata nie zostanie naliczona i będzie mu grozić 500 złotych mandatu – zauważył.

Zdaniem parlamentarzysty e-Toll ma dwa główne mankamenty. – Jeśli kierowca jedzie bez pasażerów, musi co kilkanaście minut używać telefonu i kontrolować, czy ma zasięg, a korzystanie z telefonu podczas jazdy jest niebezpieczne i zabronione – podkreślił i dodał, że drugi minus to wspominana konieczność zjazdu z trasy i postoju do czasu odzyskania zasięgu.

Jedną z możliwości jest uiszczenie opłaty po zakończonym przejeździe. Kopiec ocenił jednak, że „wątpliwości budzi okres, w którym kierowcy przysługuje prawo do uregulowania płatności po fakcie”. – Ma na to jedynie 3 dni. W przypadku kierowców starszych lub osób niekorzystających na bieżąco z bankowości internetowej i innych aplikacji, weryfikacja tego, czy opłata została pobrana w odpowiedniej wysokości często wymaga pomocy osób trzecich lub pójścia do banku – podkreślił parlamentarzysta, który napisał w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.

Anna Chałupa, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej oceniła, że „3 dni są wystarczające do wniesienia opłaty przez kierowców, którzy nie zrobili tego przed rozpoczęciem podróży”. Urzędniczka broniła systemu e-Toll i zapewniała, że „karanie kierowców nie jest celem samym w sobie”. – Istotą e-Toll było stworzenie przyjaznych rozwiązań, np. kierowcy korzystający z odcinka autostrady A2 Konin-Stryków z problemem korków i oczekiwania przed bramkami borykali się praktycznie w każdy weekend – przypomniała.

Z odpowiedzią udzieloną przez Chałupę nie zgadza się poseł Kopiec. – Czy ministerstwo w dalszym ciągu nie zamierza nic zrobić ze wskazanymi problemami? – docieka.

Mariusz Gojny, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej w wymijający sposób odniósł się do tego pytania. Podkreślał, że bilet można kupić z wyprzedzeniem, a ponieważ „jest on ważny przez 48 godzin, każdy ma czas na przygotowanie się do przejazdu autostradą”.

Urzędnik wyliczał działania informacyjne, jakie zostały podjęte, aby upowszechniać wiedzę o e-Toll. – Jesienią ubiegłego roku prowadzona była ogólnopolska kampania polegająca m.in. na emisji spotów w ogólnopolskich i tematycznych stacjach telewizyjnych czy kampania w Internecie z wykorzystaniem: Google Ads, GDN, YouTube, FB, portali internetowych oraz w internetowej aplikacji drogowej Janosik – wyliczał.

Gojny oszacował również, że „koszt budowy i wdrożenia systemu e-TOLL, wyniósł 246,2 mln zł”. – Z tego koszt wdrożenia aplikacji e-TOLL, służącej do nadawania sygnału pozycjonowania satelitarnego, to 9,2 mln zł – dodał urzędnik.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

NIK o systemie e-Toll. Utracone wpływy to 573 mln zł

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

NIK o systemie e-Toll. Utracone wpływy to 573 mln zł

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5