Rynek Infrastruktury
Klub chce przekonać do realizacji swojego pomysłu przekonać Platformę Obywatelską. Podstawowe założenia propozycji PSL opierają się na rozszerzeniu istniejących regulacji w kwestii Krajowego Funduszu Drogowego na drogi lokalne. Obecnie KFD finansuje tylko budowę dróg krajowych.
Fundusz miałby stanowić narzędzie dystrybucji środków przeznaczanych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub rozbudowy dróg powiatowych. Aby było to możliwe, fundusz co roku otrzymywałby dotację z budżetu państwa równą podatkowi VAT wpłaconemu prze powiaty i miasta na prawach powiatu w związku z ponoszeniem przez nie wydatków majątkowych.
O dofinansowanie ubiegałyby się powiaty i miasta na prawach powiatu, które posiadają prawomocne pozwolenie na prace budowlane objęte wnioskiem oraz wydatkują na inwestycję objętą wnioskiem kwotę środków własnych co najmniej równą kwocie wsparcia z KFD.
Marek Wójcik ze Związku Powiatów Polskich wyjaśnia, że samorząd mógłby zgłosić nie więcej niż jeden wniosek rocznie o dofinansowanie modernizacji sieci drogowej, co jest bardzo ważnym elementem programu, zapewniającym dostępność do funduszu dla wszystkich samorządów.
Projekt ustawy ma być punktem wyjścia do dalszych rozmów na temat narzędzia wspierającego modernizację sieci dróg lokalnych. – Trzymamy kciuki za powodzenie tego przedsięwzięcia – mówi Marek Wójcik.