Kolejowy transport towarów przegrywa z przewozami drogowymi. Potrzebne zmiany
Newseria Biznes 22 listopada 2025
Przewozy towarowe koleją od wielu lat tracą stopniowo udziały w rynku. Ze względu m.in. na wysokie opłaty za dostęp do infrastruktury czy koszty energii nie są konkurencyjne wobec przewozów drogowych. W obliczu czekających Polskę megainwestycji rozwój przewozów kolejowych jest jednak kluczowy dla zabezpieczenia logistyki materiałów i urządzeń. Podobna sytuacja dotyczy zaopatrzenia o charakterze militarnym – podkreślają organizacje branżowe i wspólnie proponują „Piątkę dla kolejowego transportu towarowego”.
O wiele mniej pociągów towarowych na podlaskich przejściach z Białorusią
Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Rafał Dybiński 14 listopada 2024
Przedstawiciele branży budowlanej, podczas debaty otwierającej Kongres Kolejowy 2024, byli zgodni co do oceny swojej działalności w ostatnich miesiącach. Brakowało finansowania i przetargów. Najbliższe miesiące nie napawają też optymizmem. Padły jednak pomysły, jak radzić sobie z problemami, żeby nastały lepsze dni.
Dlaczego rząd ratuje tylko firmy budujące drogi?
OkoPress: Zabraknie środków na prefinansowanie KPO
Duże miasta mogą wnioskować o dotacje na drogi
Czy i jak certyfikować firmy budowlane? Branża podzielona
Roman Czubiński 31 grudnia 2023
Wykonawcy infrastruktury działający w Polsce od lat obawiają się zepsucia rynku przez „firmy teczkowe” bez potencjału na miejscu. Zamawiający chcieliby tymczasem zwiększenia liczby ofert składanych w przetargach – a obowiązek certyfikacji mógłby zniechęcić nowe podmioty. Wobec tej sprzeczności wprowadzanie certyfikacji na polskim rynku inwestycji infrastrukturalnych powinno przebiegać stopniowo i uwzględniać charakter poszczególnych branż – uznali uczestnicy dyskusji podczas Kongresu Kolejowego.
LOT nie wznowi Pekinu
Kolejowy transport towarów przegrywa z przewozami drogowymi. Potrzebne zmiany
Poznań: Pierwszy Tramwaj z Bonn po modernizacji
Transformacja energetyczna: Perspektywa kolejowa
Jakub Rösler 27 grudnia 2023
Transformacja energetyczna wiąże się z wieloma wyzwaniami: przede wszystkim poszukiwaniem alternatywnych źródeł zasilania, kosztami, ale też zmianą rodzaju napięcia trakcyjnego. Takie wnioski płyną z debaty, która odbyła się podczas XIII Kongresu Kolejowego.
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Nie ma przyszłości dla kolejowego transportu towarów?
Certyfikacja: Między ochroną rynku a wolną konkurencją
Roman Czubiński 22 listopada 2023
Interesy zamawiających i zadomowionych na rynku firm są częściowo sprzeczne. Wprowadzanie certyfikacji na polskim rynku inwestycji infrastrukturalnym powinno przebiegać stopniowo i uwzględniać charakter poszczególnych branż. Nie należy przy tym uważać jej za cudowny lek na wszystkie problemy – uznali uczestnicy dyskusji podczas Kongresu Kolejowego.
LOT nie wznowi Pekinu
Kolejowy transport towarów przegrywa z przewozami drogowymi. Potrzebne zmiany
Poznań: Pierwszy Tramwaj z Bonn po modernizacji
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Redakcja 02 listopada 2023
Dostęp państw spoza UE i NATO do projektowania i budowy infrastruktury krytycznej w Polsce niesie pewne zagrożenia. Czy powinniśmy mocniej chronić rynek inwestycji? Czego polski przemysł i myśl inżynierska może się nauczyć z doświadczeń innych europejskich krajów? Sensowność certyfikacji wykonawców w świetle zaproponowanego projektu ustawy wydaje się dziś bardziej na czasie, niż kiedykolwiek indziej.
Transformacja energetyczna: Perspektywa kolejowa
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Nie ma przyszłości dla kolejowego transportu towarów?
Nie ma przyszłości dla kolejowego transportu towarów?
Redakcja 05 października 2023
Jakie perspektywy rysują się dla przewozów towarowych w Polsce? Co zrobić, by pozyskać towary przyszłości dla kolei? Czy polskie porty morskie będą dalej rosły bez wzrostu roli kolei w ich obsłudze? Jak projektować rozwój sieci kolejowej, mając na uwadze potrzeby przewozów towarowych? Transport intermodalny i przewozy towarowe będą istotnym elementem agendy XIII Kongresu Kolejowego.
Transformacja energetyczna: Perspektywa kolejowa
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Infrastruktura krytyczna – tylko dla sojuszników?
Roman Czubiński 23 listopada 2022
Presja cenowa prowadzi do wielu patologii na polskim rynku wykonawczym. W innych państwach europejskich istnieją tymczasem rozwiązania pozwalające skuteczniej wybrać najlepszego, a nie tylko najtańszego wykonawcę danej inwestycji. Powinno się przynajmniej rozważyć wprowadzenie ich również w Polsce – stwierdził podczas Kongresu Kolejowego prezes Budimeksu Artur Popko.
Co czeka rynek zamówień publicznych?
Wprowadzenie w błąd - poważne konsekwencje na gruncie nowego PZP
Popko (Budimex): Rząd planuje 500 mld na inwestycje. Ważna stabilność finansowania i dobre prawo
Soletanche: Grunt pod torowiskiem można wzmacniać bez rozbiórki toru
Kasper Fiszer 30 listopada 2019
O zaletach promowanej podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego technologii „Springsol" umożliwiającej wzmocnienie gruntu pod torowiskiem kolejowym bez konieczności jego rozbiórki rozmawiamy z Tomaszem Wiernikowskim z firmy Soletanche Polska.
Drążenie tunelu kolejowego pod łódzkimi kamienicami - pomagała iniekcja kompensacyjna
Jak wygrać kontrakt kryterium ceny stawiając jednocześnie na doświadczonych wykonawców?