Partner serwisu
Drogi i autostrady

Prawie 57 mld zł kosztowały wypadki i kolizje drogowe w 2018 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
02-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Prawie 57 mld zł kosztowały wypadki i kolizje drogowe w 2018 roku
fot. Pixabay
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikowała podsumowanie wyceny kosztów wypadków drogowych w roku 2018. Raport został przygotowany przez dr inż. Agatę Jaździk-Osmólską i dr. Radosława Kornecia z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Wynika z niego, że koszty społeczne wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce wyniosły około 56,6 mld zł. Stanowiły one łącznie 2,7 proc. polskiego PKB 2018.

Do kwoty 56,6 mld zł zaliczają się koszty wypadków drogowych, które wyniosły 44,9 mld zł i koszty kolizji drogowych wynoszące 11,7 mld zł. Łącznie w 2018 roku koszty zdarzeń drogowych stanowiły 2,7 proc. polskiego PKB 2018, w tym koszty wypadków – 2,1 proc. PKB 2018.

Do kosztów ponoszonych z tytułu zdarzeń drogowych zaliczają się koszty medyczne, koszty utraconej mocy produkcyjnej, ocena utraconej jakości życia (na przykład utrata jakiegoś dobra podczas wypadku), koszty uszkodzenia mienia i koszty administracyjne.

 

Wykres: KRBRD

Największy udział w kategorii kosztów wypadków i kolizji drogowych w Polsce 2018 roku miały straty wynikające z wypadku śmiertelnego podczas pracy lub wypadku powodującego niedyspozycję pracownika. Stanowiły one aż 58 proc. Mniej, choć nadal dużo, stanowił udział strat materialnych (21 proc.) i kosztów administracyjno-operacyjnych (17 proc.). Pozostałe 4 proc. stanowią koszty strat niematerialnych i koszty leczenia.

Pod względem terytorialnym najwięcej kosztów wygenerowało województwo mazowieckie. Z niego pochodziło aż 12 proc. całościowej kwoty. Z kolei najwyższe koszty wypadków drogowych odnotowano w województwach: łódzkim, małopolskim, mazowieckim, śląskim i wielkopolskim. W tych pięciu regionach koszty wypadków drogowych stanowią razem 52 proc. wszystkich kosztów.

Jak podano w raporcie, w roku 2018 do jednostek policji zostały zgłoszone 31 674 wypadki drogowe, w wyniku których poszkodowanych zostało 40 221 osób. 2 862 z nich poniosły śmierć, a 37 359 zostały ranne. W stosunku do 2017 roku wypadków było mniej o 3,3 proc., ale o 1,1 proc. wzrosła liczba ofiar śmiertelnych.

 


Wykres: KRBRD

Skutki finansowe wypadków mogą być natychmiastowe, ale mogą być także rozłożone w czasie, na przykład w przypadku konieczności rehabilitacji poszkodowanego w wypadku. Czas trwania tych skutków, podobnie jak ich rodzaj lub struktura demograficzna stanowią podstawowe czynniki wpływające na wielkość i strukturę kosztów.

Ostatnia analiza kosztów zdarzeń drogowych dotyczyła 2015 roku. Dane z 2018 roku pokazują, że od tamtego czasu miał miejsce wzrost kosztów o 11 proc.

Analiza wyników potwierdza wnioski z lat poprzednich odnośnie kształtowania się społecznych kosztów zdarzeń drogowych, że tempo obniżania się ryzyka zagrożeń jednostki w ruchu drogowym jest nadal zbyt wolne w stosunku do dynamiki wzrostu cen jednostkowych, a przede wszystkim do dynamiki wzrostu PKB, które w 2018 roku, stosunku do roku 2015 wzrosło o 17 proc.

Oznacza to, że poprawa stanu bezpieczeństwa wyrażonego liczbą wypadków na poziomie 4 proc. oraz liczby zabitych na poziomie 2,5 proc. to znacznie za mało, by obniżyć koszty społeczne. Tym bardziej, że nie poprawia się struktura demograficzna ofiar. Po zestawieniu danych dotyczących wieku ofiar w roku 2015 i 2018 autorzy raportu zauważyli, że udział przedziałów wiekowych w liczbie ofiar właściwie się nie zmienia.

Osoby w wieku 25-59 lat stanowią nadal około 50 proc. zabitych i 52 proc. osób ciężko rannych. Dodatkowo pomimo odnotowania 5 ogólnego spadku liczby ofiar, zmiana liczby poszkodowanych w poszczególnych grupach wiekowych (co ma znaczący wpływ na wysokość kosztów) rzadko kiedy jest zauważalna.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

iTwin Ventures firmy Bentley Systems przejmuje Blyncsy

Inżynieria i innowacje

iTwin Ventures firmy Bentley Systems przejmuje Blyncsy

inf. prasowa Bentley 18 sierpnia 2023

Raport policyjny: prawie 26 tysięcy pijanych kierowców podczas wakacji

Drogi i autostrady

Bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu

Drogi i autostrady

Nadmierna prędkość nadal jedną z głównych przyczyn wypadków

Drogi i autostrady

W 2015 roku bezpieczniej na warszawskich drogach

Drogi i autostrady

Bezpieczniej na drogach krajowych Lubelszczyzny. Dzięki inwestycjom

Drogi i autostrady

Zobacz również:

iTwin Ventures firmy Bentley Systems przejmuje Blyncsy

Inżynieria i innowacje

iTwin Ventures firmy Bentley Systems przejmuje Blyncsy

inf. prasowa Bentley 18 sierpnia 2023

Raport policyjny: prawie 26 tysięcy pijanych kierowców podczas wakacji

Drogi i autostrady

Bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu

Drogi i autostrady

Nadmierna prędkość nadal jedną z głównych przyczyn wypadków

Drogi i autostrady

W 2015 roku bezpieczniej na warszawskich drogach

Drogi i autostrady

Bezpieczniej na drogach krajowych Lubelszczyzny. Dzięki inwestycjom

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5