Rynek Infrastruktury
– Mam nadzieję, że wkrótce uda się tu przyjechać nowoczesną drogą – mówił Bronisław Komorowski. – Budowę obwodnicy Suwałk rozpoczniemy w przyszłym roku, jeżeli znajda się na ten cel fundusze unijne. Jestem przekonany, że obwodnica i rozwój Suwałk pozwolą wykorzystać to szczególne położenie w rejonie przygranicznym. To miejsce ma wszystkie atuty dane od Boga: piękny krajobraz, przyrodę i pracowitych ludzi – dodał.
Przetarg na obwodnicę Suwałk ma zostać ogłoszony w połowie przyszłego roku. Prezydent Suwałk, Czesław Renkiewicz, uzyskał już takie zapewnienie od wiceministra transportu Tadeusza Jarmuziewicza oraz szefa GDDKiA Lecha Witeckiego. Również minister Sławomir Nowak potwierdził niedawno w sejmie, że do 2020 roku obwodnica Suwałk będzie gotowa.
Projektowana obwodnica Suwałk, omija miasto po jego zachodniej stronie i na omawianym odcinku przebiega w geograficznym układzie na kierunku z południa na północ i przechodzi w całości przez teren województwa podlaskiego.
Przygotowano dwa warianty projektowanej trasy. W pierwszym trasa drogi ekspresowej kieruje się na północny zachód od węzła Suwałki Południe i zbliża się do miejscowości Zielone Królewskie i Zielone Kamedulskie. W ciągu DW-653 zaplanowano węzeł Suwałki Zachód, gdzie ta droga skrzyżuje się z obwodnicą.
Za węzłem Suwałki Zachód trasa przetnie rzekę Czarna Hańcza, dalej obwodnica przetnie drogę wojewódzką nr 655 relacji Olecko – Jeleniewo. Jej zakończenie zaplanowano przed węzłem Suwałki Północ.
Dla tymczasowego połączenia projektowanej obwodnicy z istniejącą siecią drogową zaprojektowano budowę łącznika do DK-8. Docelowo projektowana trasa połączy się na węźle Suwałki Północ z kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko.
Drugi wariant obwodnicy Suwałk przebiega identycznie jak w pierwszym przypadku. Różnica dotyczy budowy obiektu w Kukowie oraz różnego przebiegu przekroju podłużnego na odcinki w okolicach projektowanego lotniska i jego strefy wzlotów.