Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejścia Miasteczka Śląskiego. Mieszkańcy czekają na budowę obwodnicy od wielu lat. Inwestycja wpłynie nie tylko na poprawę standardu życia lokalnej społeczności, ale także usprawni podróże z Tarnowskich Gór do Częstochowy.
Miasteczko Śląskie to liczące 7 tys. mieszkańców miasto w powiecie tarnogórskim, przez które przebiega droga wojewódzka nr 908, łącząca Tarnowskie Góry z Częstochową, a także droga wojewódzka nr 912 do Świerklańca. Obydwie trasy łączą się w Żyglinku (na wysokości huty cynku), który od 1973 roku stanowi część Miasteczka Śląskiego. Obecnie DW nr 908 przebiega przez centrum miasta, co wpływa negatywnie zarówno na standard życia mieszkańców, jak również bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Dlatego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach planuje budowę obwodnicy miasta. Dziś w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji.
Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, w ramach inwestycji powstanie nowy przebieg DW nr 908, omijający Miasteczko Śląskie od strony wschodniej. W tym kontekście należy podkreślić, że punktem odniesienia jest tu właściwa część Miasteczka Śląskiego, a nie całe granice administracyjne miasta, w których mieszczą się również Żyglin i Żyglinek. Nowy fragment wybudowany w standardzie właściwym klasie technicznej G (co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu 3,5 metra oraz nośność do 115 kN na oś) rozpocznie się w rejonie wiaduktu w przebiegu linii kolejowej nr 182. Ponowne włączenie do istniejącego przebiegu DW nr 908 przewidziano na skrzyżowaniu z ulicą Wyciślaka.
OpenStreetMap
Wykonawca będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie zarówno trasy głównej, jak i jej skrzyżowań z innymi drogami, jezdni dodatkowych i innych dróg (w tym przejazdów gospodarczych) przeznaczonych do obsługi terenów przyległych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, zatok autobusowych, oznakowania, kanału technologicznego i przepustów, czy urządzeń ochrony środowiska. Zaprojektowana ma zostać także przebudowa różnego rodzaju sieci w zakresie kolizji z planowaną inwestycją.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 35 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Zamawiający zakłada jego realizację w czterech etapach. W ciągu 3 miesięcy przygotowane mają zostać wstępne rozwiązania geometryczne. W kolejnych 5 miesiącach sporządzony powinien zostać projekt wstępny. W ciągu kolejnych 13 miesięcy nastąpić ma przekazanie dokumentacji projektowej dla inwestycji wraz z dokumentami zezwalającymi na realizację robót budowlanych. Ostatnich 11 miesięcy przewidziano na pełnienie nadzoru autorskiego podczas robót budowlanych. Termin ten ma jednak charakter szacunkowy – może ulec wydłużeniu w zależności od terminu realizacji robót budowlanych.
Podobnie jak w większości podobnych przetargów w Polsce, głównym kryterium oceny ofert będzie oczywiście cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział jednocześnie dwa kryteria pozacenowe w postaci doświadczenia projektanta branży drogowej oraz doświadczenia projektanta branży elektroenergetycznej – w obu przypadkach możliwe będzie przyznanie do 20% punktów. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 15 listopada bieżącego roku do godziny 9:00, natomiast ich otwarcie powinno nastąpić pięć minut później.