Partner serwisu
Drogi i autostrady

Przejazd A1 nad morze znów darmowy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
23-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Przejazd A1 nad morze znów darmowy?
fot. viatoll.pl
Z nieoficjalnych informacji „Dziennika Gazety Prawnej” wynika, że rząd rozważa powtórkę zeszłorocznego scenariusza i podniesienie szlabanów na bramkach do poboru opłat na odcinku autostrady A1 prowadzącym nad morze. Już teraz kierowcy muszą stać w korkach, by zapłacić za przejazd.

Państwo znów zapłaci koncesjonariuszowi?

W zeszłym roku wstrzymanie poboru opłat w sierpniowe weekendy na autostradzie A1 zarządzanej przez GTC kosztowało państwo 20 mln zł. Ta kwota trafiła do koncesjonariusza w ramach opłaty za dostępność.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju tłumaczyło, że podstawą zeszłorocznej decyzji było to ,że zatory na bramkach stwarzały bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. – Decyzja miała charakter incydentalny – wyjaśnia DGP Piotr Popa, rzecznik MIR.

Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR nie ukrywa, że w roku wyborczym rząd może być bardziej skłonny do ustępstw wobec kierowców. Rozważano też zrezygnowanie z poboru opłat w nocy, jednak zdaniem Furgalskiego takie działanie może prowadzić do zwiększenia liczby wypadków na autostradach, gdy kierowcy będą zmęczeni.

Większa przepustowość na A1?

Z początkiem lipca na autostradzie A1pojawią się dodatkowe pasy oraz bramki dwukierunkowe, które zwiększą elastyczność regulowania ruchu. – Aby zapobiec występowaniu zatorów został wdrożony system automatycznych wydruków biletów – mówił niedawno Paweł Olszewski, wiceminister infrastruktury i rozwoju.

Ponadto, rozbudowano place poboru opłat pod Gdańskiem w Rusocinie i Nowej Wsi pod Toruniem. Pierwszy PPO będzie mógł obsługiwać średnio 1500 pojazdów na godzinę (wcześniej 1200), natomiast w Nowej Wsi przepustowość zwiększy się z 900 do 1200 pojazdów na godzinę.

Problemy nie tylko na A1

GDDKiA przygotowuje też nową procedurę elastycznego kierowania ruchem na płatnych odcinkach autostrad A4 Wrocław – Katowice oraz A2 Stryków – Konin. W przypadku, gdy kolejka będzie miała 400 m, wprowadzona zostanie pełna obsługa kas, ręczne sterowanie ruchem oraz wydawanie zakodowanych biletów na bramkach wjazdowych.

Co z nowym systemem?

Jeszcze we wrześniu 2014 roku Elżbieta Bieńkowska, była szefowa MIR, zapowiadała, że należy zrobić wszystko, by nowy system poboru opłat zaczął funkcjonować już w 2015 roku. – Przyszły rok nie może być taki, że otwieramy bramki na autostradach. Ten projekt zostawię przygotowany do realizacji następcy – mówiła wówczas odchodząca do KE Bieńkowska.

Zapowiedzi się nie spełniły, a następczyni obecnej komisarz UE, Maria Wasiak, postanowiła odłożyć plany związane z wprowadzeniem nowego systemu poboru opłat aż do roku 2018. Wówczas wygaśnie umowa z firmą Kapsch, która jest operatorem aktualnie funkcjonującego systemu viaTOLL.

Problemu z korkami udałoby się uniknąć, gdyby decydenci posłuchali przedstawicieli operatora. Na początku października 2014 roku Krzysztof Gorzkowski, szef komunikacji Kapsch deklarował, że gdyby w listopadzie zeszłego roku udało się rozpocząć prace projektowe, system viaTOLL dla pojazdów osobowych na autostradach A1 i A4 mógłby ruszyć w połowie 2015 roku. Jak widać, rząd nie wziął pod uwagę tej opcji i skaże kierowców na kolejny rok w korkach na placach poboru opłat.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5