Rynek Infrastruktury
Obwodnica Marek powstanie w ciągu drogi ekspresowej S8 i będzie posiadać dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Na trasie powstaną węzły Zielonka, Kobyłka, Wołomin i Radzymin Południe. Szacuje się, że na realizację inwestycji potrzeba około 900 mln zł.
Trudne początki
Obwodnica Marek ma długą i bogatą historię. Gdy w 2006 roku wydawało się, że sprawy ruszą z miejsca, plan budowy trasy został poddany konsultacjom społecznym. Burzliwe dyskusje wywoływał przebieg trasy w okolicy Radzymina. Niestety, w 2007 roku rząd PiS uchwalił program budowy dróg na lata 2007-2012 i zabrakło w nim obwodnicy Marek.
Nie wiadomo, co było powodem tej decyzji, jednak oznaczała ona, że obwodnica zakorkowanych Marek na długo będzie zamrożonym projektem. W tym samym czasie trwało postępowanie administracyjne w celu wydania decyzji środowiskowej, bez której nie można w żaden sposób rozpocząć inwestycji. Jednak niska jakość dokumentów sprawiła, że całe postępowanie wylądowało na urzędowej półce.
Mieszkańcy i kierowcy zjednoczeni
Według Szczepana Ostasza, jednego z organizatorów akcji „TAK dla obwodnicy Marek”, brak uwzględnienia obwodnicy Marek w programie budowy dróg na lata 2007-2012 był przejawem ignorancji ze stron władz centralnych, lecz z drugiej zintegrowało obywateli Marek i kierowców przejeżdżających przez miasto. Tak zrodziła się inicjatywa „TAK dla obwodnicy Marek”.
Nową decyzję środowiskową wydano w grudniu 2011 roku. Poza tym ważnym dokumentem, istnieje jeszcze bardziej istotna kwestia, a mianowicie finansowanie inwestycji. Aby pieniądze zostały zapewnione, konieczne było uwzględnienie inwestycji w programie budowy dróg. Mieszkańcom i kierowcom udało się zebrać 11 tys. podpisów w tej sprawie.