Rynek Infrastruktury
Obietnica dofinansowania radomskiej inwestycji padła z ust wiceministra transportu Andrzeja Massela podczas wtorkowego spotkania w Ministerstwie Transportu. Wiceszef resortu wyraził poparcie dla projektu i powiedział, że zostanie on zrealizowany i rozliczony rzeczowo do końca 2015 roku.
Przebudowa wiaduktu na ulicy Żółkiewskiego jest ściśle powiązana z modernizacją linii kolejowej nr 8. Radom podpisze stosowne porozumienie z PKP PLK. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ma już dokumentację techniczną i ważne pozwolenie na budowę. W tym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę inwestycji. Szacowany koszt prac to 48-50 mln zł.
Wiadukt nad torami kolejowymi do Warszawy ma już prawie 20 lat. Jego budowę rozpoczęto pod koniec lat osiemdziesiątych minionego wieku, a następnie na jakiś czas przerwano. Zadanie to skończono dopiero w połowie lat dziewięćdziesiątych. Wcześniej był w tym miejscu strzeżony przejazd kolejowy. Gdy przejeżdżał pociąg, samochody musiały czekać po kilka minut przed zamkniętymi szlabanami. Po wybudowaniu wiaduktu zmienił się układ drogowy w tym rejonie. Na ulicy Żółkiewskiego nie ma już ostrych zakrętów w rejonie torów, natomiast ulica Rodziny Ziętalów nie zaczyna się już w rejonie stacji trafo. Teraz biegnie pod wiaduktem - wzdłuż nasypu i torów kolejowych.
Już podczas budowy obecnego wiaduktu planowano, że obok niego powstanie w przyszłości bliźniacza konstrukcja. Takie plany są nadal, lecz postawione wówczas (i niezabudowane do tej pory) betonowe filary nie nadają się już do wykorzystania. Trzeba je rozebrać i postawić nowe. To nie tylko wymóg techniczny, ale także praktyczny - przebieg nowego wiaduktu musi być dostosowany do projektu modernizacji linii kolejowej. Tory mają tam biec trochę inaczej.
Dopóki nad torami nie będzie dwóch bliźniaczych wiaduktów, fragment ulicy Żółkiewskiego pomiędzy Zbrowskiego a Kozienicką nie będzie mógł być dwujezdniowy. Miasto z własnych pieniędzy nie byłoby w stanie sfinansować całego zadania, bo koszt powstania samych obiektów mostowych byłby ogromny. Teraz jest już jednak szansa na budowę.
Podczas budowy wiaduktów droga krajowa nr 9 nie będzie zamykana dla ruchu. Najpierw powstanie bowiem południowy wiadukt (tuż obok istniejącego), a dopiero po jego otwarciu ruszy rozbiórka obecnej konstrukcji i budowa w jej miejscu nowej. Nie będzie konieczności wyznaczania objazdów przez Gołębiów I.