W sumien na terenie Łotwy, w ramach Rail Baltiki, zostanie wybudowanych 200 mostów. Jeden będzie wyjątkowy – chodzi o kolejowo-drogową przeprawę przez Dźwinę pod Rygą.
Obiekt inżynieryjny połączy obwodnicę Rygi i węzeł A4/A6 w powiecie Salaspils na prawym brzegu rzeki z drogą P85 w powiecie Ķekava na lewym brzegu. Po obu stronach wybudowane zostaną wielopoziomowe węzły drogowe. Przeprawa wypełnia założenia łotewskiej strategii rozwoju dróg do 2040 r., której celem jest zapewnienie bezpiecznej i efektywnej sieci połączeń, umożliwiających dojazd ze wszystkich regionalnych ośrodków do obwodnicy Rygi w ciągu maksymalnie dwóch godzin. Jednocześnie zmniejszy obciążenie istniejącej drogi A5 na ryskiej zaporze.
Prace koncepcyjne nad rozbudową obwodnicy Rygi trwały od 2009 r. Ostateczne rozwiązania są wynikiem analizy kosztów i parametrów różnych rozwiązań. Brano pod uwagę zarówno budowę dwóch oddzielnych przepraw, jak i wspólnego mostu. Ta druga opcja została uznana za korzystniejszą z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie terenu, uniknięcie powstania pustego, niewykorzystanego obszaru pomiędzy przeprawami, mniejszy wpływ na środowisko Dźwiny, a także sumarycznie krótszy czas realizacji. Dodatkowo wzięto pod uwagę zapewnienie odpowiednich warunków żeglownych (min. światło przeprawy – 9,5 m).
W sumie pod uwagę wzięto trzy warianty mostu kolejowo-drogowego. Pierwszy zakładał dwupoziomową przeprawę z koleją na górnym poziomie. Drugi – torowisko pomiędzy dwiema jezdniami. Trzeci – dwupoziomową przeprawę z koleją na dolnym poziomie. Za najkorzystniejszy uznano ten ostatni wariant.
Badania hydrogeologiczne – w ramach prac projektowych – ruszyły w wakacje 2021 r. W tym celu zbudowano specjalną platformę, która sprawdzała warunki geologiczne w miejscu ośmiu przyszłych podpór. Głębokość rzeki dochodzi do 22 m, a próbki pobierano z głębokości 35-50 m. Przeprowadzono też dodatkowe badania geologiczne, by wyeliminować zjawisko niewykrytych pustek krasowych, które mogłyby później doprowadzić do zapadlisk. Od zeszłego roku konsorcjum firm Egis Rail. DB Engineering & Consulting i SIA Olimps prowadzą natomiast już prace projektowe dla odcinka linii kolejowej Vangaži – Salaspils – Misa łącznie ze wspomnianym mostem kolejowo-drogowym.
Długość przeprawy wyniesie 1.150 m. Projektanci zaproponowali kratownicę stalową i monolityczne żelbetowe pomosty. Przewidziano osiem podpór z przęsłami dwóch długości (125 m + 6x150 m + 125 m), które znajdą się na wysokości od 8,35 do 11,8 m nad poziomem lustra rzeki (z częścią drogową znajdującą się 10 m nad kolejową). Wysokość przeprawy uwzględnia żeglowność pomiędzy szóstym i ósmym przęsłem. Przewidziano dwa tory kolejowe i szerokość 12,1 m. Szerokość części drogowej wyniesie 23,1 m, co pozwoli zmieścić układ pasów 2+2. Prędkość projektowa dla części kolejowej wyniesie 249 km/h, a drogowej – 90 km/h. Nie przewidziano ruchu pieszego i rowerowego.
W sumie w krajach bałtyckich, w ramach Rail Baltiki, powstanie 870 km normalnotorowej linii. Połączy ona Tallin, Rygę, Kowno i Wilno z Polską. Odcinek na terenie Łotwy będzie liczył 265 km długości. Zgodnie z aktualnymi informacjami główny odcinek trasy ma być gotowy do 2030 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.