Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rail Baltica: Pod Rygą powstanie most kolejowo-drogowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ULMA Construccion
Stump Franki
Aarsleff

Data publikacji:
03-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W sumien na terenie Łotwy, w ramach Rail Baltiki, zostanie wybudowanych 200 mostów. Jeden będzie wyjątkowy – chodzi o kolejowo-drogową przeprawę przez Dźwinę pod Rygą.

Obiekt inżynieryjny połączy obwodnicę Rygi i węzeł A4/A6 w powiecie Salaspils na prawym brzegu rzeki z drogą P85 w powiecie Ķekava na lewym brzegu. Po obu stronach wybudowane zostaną wielopoziomowe węzły drogowe. Przeprawa wypełnia założenia łotewskiej strategii rozwoju dróg do 2040 r., której celem jest zapewnienie bezpiecznej i efektywnej sieci połączeń, umożliwiających dojazd ze wszystkich regionalnych ośrodków do obwodnicy Rygi w ciągu maksymalnie dwóch godzin. Jednocześnie zmniejszy obciążenie istniejącej drogi A5 na ryskiej zaporze.

Prace koncepcyjne nad rozbudową obwodnicy Rygi trwały od 2009 r. Ostateczne rozwiązania są wynikiem analizy kosztów i parametrów różnych rozwiązań. Brano pod uwagę zarówno budowę dwóch oddzielnych przepraw, jak i wspólnego mostu. Ta druga opcja została uznana za korzystniejszą z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie terenu, uniknięcie powstania pustego, niewykorzystanego obszaru pomiędzy przeprawami, mniejszy wpływ na środowisko Dźwiny, a także sumarycznie krótszy czas realizacji. Dodatkowo wzięto pod uwagę zapewnienie odpowiednich warunków żeglownych (min. światło przeprawy – 9,5 m).

W sumie pod uwagę wzięto trzy warianty mostu kolejowo-drogowego. Pierwszy zakładał dwupoziomową przeprawę z koleją na górnym poziomie. Drugi – torowisko pomiędzy dwiema jezdniami. Trzeci – dwupoziomową przeprawę z koleją na dolnym poziomie. Za najkorzystniejszy uznano ten ostatni wariant.

Badania hydrogeologiczne – w ramach prac projektowych – ruszyły w wakacje 2021 r. W tym celu zbudowano specjalną platformę, która sprawdzała warunki geologiczne w miejscu ośmiu przyszłych podpór. Głębokość rzeki dochodzi do 22 m, a próbki pobierano z głębokości 35-50 m. Przeprowadzono też dodatkowe badania geologiczne, by wyeliminować zjawisko niewykrytych pustek krasowych, które mogłyby później doprowadzić do zapadlisk. Od zeszłego roku konsorcjum firm Egis Rail. DB Engineering & Consulting i SIA Olimps prowadzą natomiast już prace projektowe dla odcinka linii kolejowej Vangaži – Salaspils – Misa łącznie ze wspomnianym mostem kolejowo-drogowym.

Długość przeprawy wyniesie 1.150 m. Projektanci zaproponowali kratownicę stalową i monolityczne żelbetowe pomosty. Przewidziano osiem podpór z przęsłami dwóch długości (125 m + 6x150 m + 125 m), które znajdą się na wysokości od 8,35 do 11,8 m nad poziomem lustra rzeki (z częścią drogową znajdującą się 10 m nad kolejową). Wysokość przeprawy uwzględnia żeglowność pomiędzy szóstym i ósmym przęsłem. Przewidziano dwa tory kolejowe i szerokość 12,1 m. Szerokość części drogowej wyniesie 23,1 m, co pozwoli zmieścić układ pasów 2+2. Prędkość projektowa dla części kolejowej wyniesie 249 km/h, a drogowej – 90 km/h. Nie przewidziano ruchu pieszego i rowerowego.

W sumie w krajach bałtyckich, w ramach Rail Baltiki, powstanie 870 km normalnotorowej linii. Połączy ona Tallin, Rygę, Kowno i Wilno z Polską. Odcinek na terenie Łotwy będzie liczył 265 km długości. Zgodnie z aktualnymi informacjami główny odcinek trasy ma być gotowy do 2030 r.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ULMA Construccion
Stump Franki
Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zmiany na stacji Białystok. Kładka zamknięta

Intermodal i logistyka

Zmiany na stacji Białystok. Kładka zamknięta

inf. pras oprac. JM 13 kwietnia 2023

Tallin: Umowa na przebudowę infrastruktury torowej węzła Rail Baltiki podpisana

Intermodal i logistyka

Rail Baltika: Rusza przetarg na projekt węzła kolejowego w Wilnie

Intermodal i logistyka

Połączenia Wilno – Ryga – Tallin jeszcze przed Rail Baltiką?

Intermodal i logistyka

Litwa: Przetarg na projekt Rail Baltiki w Kownie

Intermodal i logistyka

Litwa: Przetarg na projekt Rail Baltiki w Kownie

Witold Urbanowicz 08 grudnia 2022

Za pięć lat pojedziemy do Wilna Pendolino?

Intermodal i logistyka

Za pięć lat pojedziemy do Wilna Pendolino?

Kasper Fiszer 24 listopada 2022

Zobacz również:

Zmiany na stacji Białystok. Kładka zamknięta

Intermodal i logistyka

Zmiany na stacji Białystok. Kładka zamknięta

inf. pras oprac. JM 13 kwietnia 2023

Tallin: Umowa na przebudowę infrastruktury torowej węzła Rail Baltiki podpisana

Intermodal i logistyka

Rail Baltika: Rusza przetarg na projekt węzła kolejowego w Wilnie

Intermodal i logistyka

Połączenia Wilno – Ryga – Tallin jeszcze przed Rail Baltiką?

Intermodal i logistyka

Litwa: Przetarg na projekt Rail Baltiki w Kownie

Intermodal i logistyka

Litwa: Przetarg na projekt Rail Baltiki w Kownie

Witold Urbanowicz 08 grudnia 2022

Za pięć lat pojedziemy do Wilna Pendolino?

Intermodal i logistyka

Za pięć lat pojedziemy do Wilna Pendolino?

Kasper Fiszer 24 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5