Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Rusza rozbudowa A2 wokół Poznania. Będzie trzeci pas

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
05-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rusza rozbudowa A2 wokół Poznania. Będzie trzeci pas
fot. mat. pras.
Przed końcem 2025 roku kierowcy pojadą trzema pasami ruchu na autostradzie A2 między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód. Pierwsze prace na 10-kilometrwym odcinku rozpoczną się 10 czerwca. Na zlecenie spółki Autostrada Wielkopolska wykona je Strabag.

Zanim będzie poprawa, kierowców czeka 18 miesięcy utrudnień w ruchu – trzeba się uzbroić w cierpliwość. W poniedziałek 10 czerwca ruszą prace przygotowawcze. Najpierw drogowcy przystąpią do odgradzania terenu, na którym będą prowadzone prace, wytyczone zostaną tymczasowe pasy włączania się do ruchu oraz do jazdy na wprost, wybudowane zostaną także tymczasowe przejazdy przez pas rozdziału pomiędzy jezdniami na rozbudowywanym odcinku. To pozwoli utrzymać bezpieczny ruch i jednocześnie realizować roboty budowlane.

Właściwe prace budowlane rozpoczną się 17 czerwca. Na liczącym 10 km odcinku pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód wybudowany zostanie tylko trzeci pas ruchu w każdym kierunku, a także zmodernizowana zostanie nawierzchnia – będzie lepiej przystosowana do większego natężenia ruchu i bardziej wytrzymała. Zamontowane zostaną także bariery ochronne oraz wybudowane nowe i rozbudowane istniejące ekrany akustyczne. W sumie na rozbudowywanym odcinku powstanie ponad 5 tys. metrów kwadratowych powierzchni ekranów akustycznych oraz prawie 19 tys. m barier ochronnych – wylicza inwestor.

Z utrudnieniami, ale przy ciągłym ruchu 

– Zdajemy sobie sprawę, że najbliższe miesiące będą trudnym czasem dla wszystkich kierowców, ale realizacja tej inwestycji jest potrzebna do zapewnienia sprawnego, bezpiecznego i wygodnego przejazd naszą autostradą. Prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o 3 pas rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji była dla nich jak najmniej uciążliwa – mówi Sebastian Joachimiak, członek Zarządu spółki Autostrada Wielkopolska.

Jak tłumaczy koncesjonariusz, dobudowa trzeciego pasa na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód jest znacznie trudniejsza projektem pod względem technicznym niż niedawno zrealizowana rozbudowa odcinka Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Dodatkowe pasy, inaczej niż poprzednio, będą budowane po zewnętrznej stronie jezdni, co wymaga poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz, na obu kierunkach, a tym samym znacznie większego zakresu prac ziemnych. - To wiąże się nie tylko z niezwykle precyzyjnym procesem planistycznym, ale także z ewentualnymi wyzwaniami logistycznymi, które mogą pojawić się po rozpoczęciu prac ziemnych – tłumaczy inwestor.

- Jednym z naszych najważniejszych warunków było utrzymanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Prace zostały zaprojektowane w taki sposób, aby powodowały jak najmniej utrudnień dla kierowców, jednak nie unikniemy ich całkowicie. Przy tego rodzaju inwestycjach infrastrukturalnych budujemy nie tylko trzeci pas drogi, ale także musimy zadbać o właściwe odwodnienie, wszystkie elementy teletechniczne itp. Oprócz tego dwa obiekty mostowe, które znajdują się w ciągu autostrady wymagają poszerzenia i to także jest elementem kontraktu – mówi Marcin Szczepański, dyrektor techniczny Autostrady Wielkopolskiej.

Nie tylko trzeci pas

Równolegle z realizowaną rozbudową zostaną wyremontowane istniejące jezdnie oraz przebudowana infrastruktura podziemna i naziemna. W poszczególnych etapach zaplanowano także dodatkowe prace w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Krzesiny. Ponadto zostaną poszerzone i wyremontowane dwa mosty autostradowe. W sumie podczas budowy 3 pasa na tym odcinku autostradowej obwodnicy Poznania zostanie wykonana nowa nawierzchnia o łącznej powierzchni 280 000 metrów kwadratowych. Spółka zdecydowała się na użycie asfaltów wysokomodyfikowanych HIMA, celem zapewnienia wymaganej trwałości drogi przy znacznym obciążeniu ruchem. Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców.

Rozbudowa autostradowej obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu na kolejnych 10 kilometrach, tj. między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód ma na celu poprawę płynności ruchu oraz zapewnienie sprawnego, bezpiecznego i komfortowego przejazdu koncesyjnym odcinkiem A2.

Natężenie ruchu na tym odcinku autostradowej obwodnicy Poznania przekracza 56 tys. pojazdów na dobę. Prace przygotowawcze do rozbudowy rozpoczęły się jeszcze w 2021 r. Cała inwestycja ma być gotowa do końca 2025 r. Wykonawcą zadania jest Strabag.

- Realizacja prac została podzielona na kilka etapów, które są ściśle związane z elementami znajdującymi się na rozbudowywanym odcinku, czyli węzłami Poznań Krzesiny oraz Poznań Wschód i znajdującymi się pomiędzy nimi Miejscami Obsługi Podróżnych. W pierwszym etapie będziemy realizować prace pomiędzy węzłem Poznań Wschód a MOP Tulce/Krzyżowniki oraz na dojazdach do węzła Poznań Krzesiny. To jest największe wyzwanie, ponieważ oba węzły to miejsca newralgiczne, dość mocno obciążone ruchem. Dlatego skupiamy się na nich w pierwszej kolejności – mówi Marek Zaręba, dyrektor kontraktu w firmie Strabag.

Autostrada A2 jest niezwykle ważna dla wielu milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również z całej Polski. To główny międzynarodowy ciąg komunikacyjny łączący wschodnią i zachodnią Polskę. Koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem, jest także częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), jednym z kluczowych połączeń między Europą Zachodnią i Środkową oraz strategicznym dla Polski korytarzem transportowym na linii Warszawa – Berlin.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co z łącznikiem w Pasłęku między DW-513 a DW-527?

Drogi i autostrady

Co z łącznikiem w Pasłęku między DW-513 a DW-527?

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2024

Zamość rozpoczyna przebudowę ul. Lwowskiej i innych miejskich dróg

Drogi i autostrady

Tarnów ma dodatkowe środki na drogi

Drogi i autostrady

GDDKiA ponownie wybrała ofertę na budowę S17

Drogi i autostrady

GDDKiA ponownie wybrała ofertę na budowę S17

Elżbieta Pałys 08 maja 2024

Ruszają przygotowania do obwodnicy Słubic. Na koszt gminy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Co z łącznikiem w Pasłęku między DW-513 a DW-527?

Drogi i autostrady

Co z łącznikiem w Pasłęku między DW-513 a DW-527?

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2024

Zamość rozpoczyna przebudowę ul. Lwowskiej i innych miejskich dróg

Drogi i autostrady

Tarnów ma dodatkowe środki na drogi

Drogi i autostrady

GDDKiA ponownie wybrała ofertę na budowę S17

Drogi i autostrady

GDDKiA ponownie wybrała ofertę na budowę S17

Elżbieta Pałys 08 maja 2024

Ruszają przygotowania do obwodnicy Słubic. Na koszt gminy

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5