Rynek Infrastruktury
Nowe inwestycje w załączniku nr 5
Do konsultacji został skierowany nowy projekt zmieniający program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015, a dokładnie chodzi o załącznik nr 5. Zgodnie z projektem znacznie zwiększa się kwota przeznaczona na budowę zapisanych w załączniku dróg szybkiego ruchu. Z początkowych 35,733 mld zł wzrosła w październiku zeszłego roku do 37,63 mld zł, a obecnie ma wynosić 62,13 mld zł. Polski Kongres Drogowy przygotował porównanie dotychczasowych wersji załącznika nr 5, które można zobaczyć tutaj.
Zmianie ulega też zakres rzeczowy programu. Do załącznika dołączono odcinek autostrady A1 z Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy o długości 57 km i koszcie powstania w wysokości 3,427 mld zł. Kolejna inwestycja to 35-kilometrowy odcinek trasy S3 Legnica – Bolków, którego budowa pochłonie 1,127 mld zł.
Trzecia inwestycja to odcinek drogi ekspresowej S5 z Nowych Marz do Bydgoszczy o długości 74 km i wartości inwestycji w kwocie 2,939 mld zł. Ostatnią dodaną pozycją jest droga S61 od końca obwodnicy Augustowa do granicy państwa, czyli obwodnica Suwałk.
W kilku przypadkach zakres planowanych zadań wyraźnie zwiększono: na drodze S5 dodano odcinek Białe Błota (Bydgoszcz) – Gniezno, na drodze S7 połączenie obwodnicy południowej Gdańska z obwodnicą Elbląga, na drodze S8 odcinek od obwodnic Wyszkowa do Zambrowa i na drodze S19 zgodnie z planem zbudowany będzie cały odcinek z Lublina do Rzeszowa – 160 km kosztem 6,857 mld – zamiast tylko zachodniej obwodnicy Lublina i fragmentu obwodnicy Rzeszowa.
Inwestycje w lepsze drogi
W uzasadnieniu zmian w załączniku nr 5 czytamy, że w nowej perspektywie 2014-2020 kontynuowana będzie realizacja inwestycji na drogach szybkiego ruchu w celu stworzenia spójnej sieci drogowej. Przyjęcie załącznika nr 5 stworzyło możliwość ogłaszania przetargów na realizację zadań jedynie do końca 2013 roku.
Uzasadnienie wyjaśnia nam, że począwszy od stycznia 2014 roku GDDKiA nie posiada zabezpieczenia finansowania dla nowych zadań inwestycyjnych, a tym samym nie jest uprawniona do ogłoszenia kolejnych postępowań przetargowych. Jednocześnie prowadzone są przygotowania do rozpoczęcia dalszych inwestycji, co po zapewnieniu odpowiedniego limitu finansowego pozwoli na ogłaszanie nowych przetargów.
Dalej czytamy, że znowelizowanie załącznika nr 5 poprzez dodanie kolejnych inwestycji do przyjętej listy będzie stanowiło podstawę prawną do wszczęcia procedury przetargowej na wyłonienie wykonawców robót w 2014 roku.
Dodane do załącznika inwestycje to tylko część wszystkich zadań planowanych do realizacji w perspektywie 2014-2020. Wszystkie zdania drogowe, których realizacja nastąpi w nowym okresie programowania UE zostaną ujęte w nowym kompleksowym programie drogowym po przyjęciu dokumentu implementacyjnego do Strategii Rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do roku 2030).
Na realizację zadań inwestycyjnych w zmienionym załączniku nr 5 konieczne będzie zabezpieczenie kwoty 62,13 mld zł. Środki pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE, przy czym nie jest aktualnie możliwe wskazanie konkretnego poziomu dofinansowania, a co za tym idzie wielkości refundacji, które zostaną dla tych projektów pozyskane.