Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

S5 Poznań – Wrocław na liście przetargów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
23-04-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S5 Poznań – Wrocław na liście przetargów
fot. Wames, commons.wikimedia.org, GNU FDL
Jeszcze tym roku ruszą przetargi na budowę nowych dróg ekspresowych. Na liście celów Ministerstwa Transportu jest między innymi droga Poznań – Wrocław. Obecnie ten odcinek należy do najniebezpieczniejszych w Polsce.

W ogłoszonym przez Ministerstwo Transportu projekcie nowelizacji rządowego programu budowy dróg krajowych na lata 2011-15 czytamy m. in: „Aby zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych, należy umożliwić GDDKiA uruchomienie postępowań przetargowych w 2013 roku, co umożliwi rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE". 

W załączniku do programu drogowego jest lista dróg ekspresowych, na których budowę byłyby ogłaszane przetargi, w tym na S5 z Poznania do Wrocławia. Do końca tego roku mają ruszyć postępowania przetargowe na cztery odcinki S5. Są to: Poznań – Wronczyn (16 km) przedłużenie zachodniej obwodnicy Poznania na południe z ominięciem Komornik, Radomicko – Kaczkowo (28,7 km) obwodnica Leszna i połączenie z obwodnicami Bojanowa i Rawicza, Gniezno – Mielno (21 km) przedłużenie trasy Poznań – Gniezno w kierunku Bydgoszczy oraz Korzeńsko – Wrocław (48 km) w woj. dolnośląskim.

Przetarg na ostatni odcinek między Wronczynem a Radomickiem, który w pełni połączyłby Poznań z Wrocławiem, ma ruszyć w 2014 r. Plany te, opracowane przez Ministerstwo Transportu, muszą uzyskać jeszcze akceptację rządu, co gwarantowałoby finansowanie inwestycji.

Obecnie w budowie na S5 jest 30-kilometrowa obwodnica Bojanowa i Rawicza. W skład tego fragmentu drogi S5 wchodzą cztery węzły: Kaczkowo, Bojanowo, Rawicz i Korzeńsko, 19 wiaduktów zapewniające bezkolizyjność przejazdu, a także obiekty inżynieryjne zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym m.in. pięć przejść dla zwierząt górą, jeden most oraz dwa przejścia dla rowerzystów.

Oddanie do użytku obwodnic (przewidziane na jesień 2013 roku) powinno znacznie poprawić bezpieczeństwo jazdy na tej trasie. Obecnie w ciągu drogi istnieje wiele skrzyżowań oraz zjazdów z posesji oraz na okoliczne pola. Złą sytuację na drodze pogarszają sezonowe przejazdy samochodów i ciągników z burakami cukrowymi. Dodatkowym utrudnieniem są nienormatywne łuki poziome.

W rejonie Bojanowa szczególnie uciążliwy jest przejazd przez rynek, gdzie występuje bliska zwarta zabudowa. Na wielu skrzyżowaniach brak jest lewoskrętów zarówno w terenach miejskich jak i pozamiejskich. Natężenie ruchu wynosi 10 464 , a w samym Rawiczu 11 246 pojazdów dobę . Zabudowa w miejscowościach przez które przebiega droga krajowa nr 5 jest tak blisko jezdni, że obecnie nie ma żadnej możliwości poszerzenia drogi.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi, znaczna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz skróci się czas przejazdu z Leszna do granicy województwa w kierunku Wrocławia. W ramach budowy obwodnicy przewiduje się również budowę obwodnicy Rawicza w ciągu drogi krajowej nr 36 Ostrów Wielkopolski – Góra Śląska o długości 8, 2 km klasy GP , jako niezbędne połączenie drogi ekspresowej z obecną drogą nr 5 i wschodnią przemysłową dzielnicą miasta. Obwodnica swoją trasą przy granicy województwa wejdzie na teren woj. Dolnośląskiego do Korzeńska na długości 4,9 km.

Trasa z Poznania do Wrocławia to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych - zarówno na Dolnym Śląsku, jak i w Wielkopolsce. Jednak cała droga krajowa nr 5 wymaga przebudowy. Jezdnia jest wąska, pełna dziur i kolein. Natężenie ruchu nieustannie rośnie. Z tych powodów liczba wypadków niestety zwiększa się.

W 2011 roku na całej długości drogi nr 5 wydarzyło się ich 340. Zginęły 53 osoby, a 491 zostało rannych. W 2012 roku na piątce doszło do 386 wypadków. Wzrosła liczba ofiar śmiertelnych - do 66 i rannych - do 513. Nowe odcinki dwujezdniowej trasy S5 powinny zmniejszyć wypadkowość na tej trasie.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Biznes i przemysł

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Elżbieta Pałys 17 kwietnia 2024

PLK: Nauczyliśmy się, że bez projektanta jest po prostu ciężko

Inżynieria i innowacje

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Biznes i przemysł

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Elżbieta Pałys 17 kwietnia 2024

PLK: Nauczyliśmy się, że bez projektanta jest po prostu ciężko

Inżynieria i innowacje

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5