Z ogromnym zainteresowaniem wykonawców spotkał się przetarg na budowę południowej obwodnicy Ostrołęki. Do przetargu stanęło aż 17 firm.
To inwestycja, która będzie realizowana przez samorząd miejski. Do wykonania jest obwodnica o długości 3,6 km wraz z mostem przez Narew. Miasto przeznaczyło na realizację zamówienia 190 mln zł. Mimo dużej liczby konkurentów, tylko trzy propozycje zmieściły się w budżecie inwestora. Gdyby jednak spojrzeć na rozpiętość cenową złożonych propozycji, to ofertę najtańszą od najdroższej różni ponad 100 mln zł.
Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum firm znanych m.in. z rynku kolejowego: Domost, Railtil i Mostostal Kielce, które zaproponowało 165,518 mln zł. Kolejne pod względem ceny propozycje złożyli: Trakcja - 177,920 mln zł oraz konsorcjum Polimex Infrastruktura w konsorcjum z Polimeksem Mostostalem – 186,994 mln zł.
Większość poza budżetem
Pozostałe 14 ofert przekracza budżet zarezerwowany przez inwestora. Te propozycje to: Intop w konsorcjum z firmą „Czystość” – 192,961 mln zł, Rubau Polska – 193,299 mln zł, Duna Polska – 196,722 mln zł, Strabag – 196,967 mln zł, Porr – 200,481 mln zł, Unibep – 205,651 mln zł, konsorcjum NDI – 206,564 mln zł, Skanska – 209,935 mln zł, Priomost Południe – 211,848 mln zł, Eurovia Polska – 221,550 mln zł, Budimex Budownictwo – 222,894 mln zł, Adamietz Warszawa – 225,643 mln zł oraz PTU Intercor – 237,780 mln zł. Najdroższa jest propozycja firmy Wysowa Mosty – 271,873 mln zł.
O tym, że kilkanaście firm startujących w jednym przetargu stało się normą rozmawiano m.in. podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jak mówili przedstawiciele branży, wpływa na to z jednej strony długi okres, w którym nie było przetargów w branży kolejowej, a dodatkowo brak pewności o to kiedy będzie kolejna możliwość złożenia oferty.
– Od lat nie mamy komfortu wyboru postępowania, do którego chcemy startować. Nie mamy komfortu przygotowania się pod kątem potencjału, tylko startujemy wszyscy do wszystkiego, a potem się martwimy, jak to wykonać – mówiła Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
Wyczekiwana inwestycja
Obwodnica ma powstać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 544. Połączy rondo im. mjr Z. Szendzielarza „Łupaszki” z rondem Jana Radomskiego na połączeniu ul. Goworowskiej i Popiełuszki. Częścią trasy będzie nowy most nad Narwią. Dzięki temu Ostrołęka zyska trzecią przeprawę przez rzekę.
Wyświetl większą mapę
Wyczekiwana przez mieszkańców trasa ma powstać w ciągu 24 miesięcy. Droga będzie stanowiła kontynuację tzw. małej obwodnicy łączącej ul. Goworkowską z Wojska Polskiego.
Miasto pozyskało na budowę południowej obwodnicy 60 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a dodatkowo 75 mln zł na ten cel przeznaczył samorząd wojewódzki.
Dla tego zadania zostało już wydane zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.