Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Standardy stosowania drogowych barier ochronnych do poprawki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
12-03-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKD/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Standardy stosowania drogowych barier ochronnych do poprawki
fot. PKD
Blisko trzy lata po wprowadzeniu „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych” w dokumentacji projektowej wciąż spotyka się opisy sprzed okresu obowiązywania normy EN 1317, a GDDKiA pracuje nad nowelizacją zarządzenia. Nikt nie poczuwa się natomiast do określenia standardów dla dróg samorządowych – stwierdzano podczas Forum Bariery 2013.

Forum zakończyło się 8 marca w Krakowie. W konferencji uczestniczyło ponad 150 przedstawicieli administracji drogowej, producentów i dystrybutorów barier i innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, projektantów i wykonawców inwestycji drogowych oraz naukowców. Była to pierwsza z planowanego cyklu, nazwanego Konferencje Specjalistyczne.

 

Trzy lata temu w atmosferze pośpiechu, spowodowanej końcem obowiązywania okresu przejściowego na stosowanie normy europejskiej dotyczącej systemów ograniczających drogę, zmieniono ministerialne rozporządzenie, a na jego podstawie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wydał wytyczne stosowania barier na zarządzanej przez siebie sieci dróg.

 

Wytyczne – jak powiedział Marek Bujalski z firmy Via Mens – od początku zawierały wiele błędnych zapisów, a ponadto okazały się niespójne z niektórymi przepisami rozporządzeń o warunkach technicznych dla dróg a także dla obiektów inżynierskich, a także prawa budowlanego.

 

W wytycznych znalazła się także „furtka” mówiąca o tym, że dla projektów rozpoczętych przed ich wejściem w życie, można stosować normy poprzednie. Nawet teraz więc – jak zauważyła Jadwiga Wrzesińska, stykająca się z tym problemem jako inspektor nadzoru – w projektach dostarczanych wykonawcom znajdują się określenia barier, jakich nie powinno być w obrocie.

– GDDKiA prowadzi prace nad aktualizacją Wytycznych – poinformował Jacek Gacparski z Wydziału Dróg i Mostów Dyrekcji. Usunięte zostaną oczywiste niedociągnięcia, mają to też wyraźnie być wytyczne do projektowania barier a nie ich „stosowania”.

 

Zaproponowane kierunki zmian spotkały się z generalnie przychylną reakcją producentów barier, choć na pytanie zadane przez jednego z nich dlaczego prace toczą się w tajemnicy i nie poproszono o konsultacje wykonawców, żadna odpowiedź nie padła.

Jak zauważa Polski Kongres Drogowy, nie było również komu odpowiedzieć na pytanie dlaczego na drodze klasy GP zarządzanej przez GDDKiA obowiązują wytyczne stosowania barier a na drodze identycznej klasy, ale będącej drogą wojewódzką czy inną samorządową już takich wytycznych nie ma.

 

Nie mogąc się doczekać inicjatywy Ministerstwa Transportu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przygotował własne wytyczne dotyczące barier – poinformował jego dyrektor Zbigniew Tabor. Uwzględniają one specyfikę standardu dróg wojewódzkich, są jednak w ogólnych założeniach dość podobne do krajowych, w obu przypadkach bowiem posiłkowano się rozwiązaniami stosowanymi na drogach niemieckich. Poważnym problemem będzie jednak skłonienie 16 marszałków województw by przyjęli wytyczne do stosowania na podlegających im drogach.

 

W dyskusji wskazywano na wiele spraw domagających się rozwiązania, jak choćby problem krótkich odcinków barier, potrzebnych wtedy gdy trzeba osłonić punktową przeszkodę na drodze. Producent bariery może zadeklarować, że jest ona zgodna z normą europejską tylko wtedy, gdy sprzedaje odcinek równy temu który ma przebadany, a są one znacznie dłuższe. A wyrobu, który nie spełnia wymogów nie można zastosować i tak błędne koło się zamyka.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5