Partner serwisu
Drogi i autostrady

Suchorzewski: Docelowy system e-myta będzie obowiązywał nie tylko na autostradach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
23-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Suchorzewski: Docelowy system e-myta będzie obowiązywał nie tylko na autostradach
fot. Włodzimierz Włoch
Zdaniem profesora Wojciecha Suchorzewskiego* z Politechniki Warszawskiej rząd stoi przed koniecznością rozszerzenia systemu poboru opłat na inne drogi niż tylko autostrady. Jak powiedział portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, rząd zdobyć na to akceptację społeczną powinien zadbać by docelowy system e-myta nie generował dla kierowców dodatkowych kosztów. W tym celu postuluje obniżyć stawkę paliwowej akcyzy.

Pozytywnie oceniam zaproponowane przez minister Bieńkowską technologiczne rozwiązanie dotyczące poboru opłat za przejazd autostradą. Wielokrotnie zwracano uwagę, że obecnie działające podsystemy w niewielkim stopniu wykorzystują sprawdzone technologie automatycznego/elektronicznego poboru opłat, zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów lekkich (samochody osobowe i inne o masie do 3,5t). Konsekwencją była i jest konieczność tworzenia stacji i placów poboru opłat o dużej liczbie stanowisk (bramek) oraz kosztownych i nieefektywnych węzłów. Co więcej, zainstalowane obecnie systemy nie są interoperacyjne nawet w skali krajowej, nie mówiąc o europejskiej.
 

Jeden system dla wszystkich


Nie ulega jednak wątpliwości, że podejmowane działania, w tym mające na celu zwiększenia udziału użytkowników pojazdów lekkich, korzystających z elektronicznego systemu poboru opłat, to rozwiązanie etapowe. Docelowo system obejmować powinien wszystkie kategorie pojazdów, oraz stwarzać możliwości poboru opłat nie tylko za przejazd autostradą, ale także innymi, wybranymi drogami publicznymi. Powinien być interoperacyjny w skali krajowej i europejskiej. Wymagają tego decyzje unijne, na które powołano się, m.in., w obowiązującej ustawie o drogach publicznych (przypis 1 oraz art.13i, ust.4).
 

Stawki za przejazd zróżnicowane?

Niespójność zainstalowanych już podsystemów jest dla rządu sporym wyzwaniem. Zaproponowany przez byłą Panią minister system pozwala uwzględnić interes prywatnych koncesjonariuszy, gdyż umożliwia pobór zróżnicowanych stawek, o czym akurat nie wspomniała. To wielka zaleta proponowanego rozwiązania – nikt nie powiedział przecież, że na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA stawki muszą być stałe. Jest możliwe ich różnicowanie, nie tylko w zależnosci od charakteru drogi, ale także od pory i kategorii dnia i in. Między innymi, powinno się uwzględniać cenową elastyczność popytu, co umożliwia wpływanie na natężenie ruchu, tak by odbywał się on płynnie. Rozwiązania takie stosowane są np. w Singapurze i Kaliforni.
 

Obniżmy akcyzę

Uważam, że rząd stoi przed kolejnym wyzwaniem, o którym się rzadko mówi. Jak zdobyć akceptację społeczną dla wprowadzenia opłat nie tylko na autostradach. Jednym z rozwiązań jest taka korekta systemu opodatkowania użytkowników dróg, aby był on fiskalnie neutralny. Innymi słowy, nie wzrastałoby średnie obciążenie podatkowe przeciętnego użytkownika. Na przykład szerszemu wprowadzeniu opłat mogłaby towarzyszyć redukcja stawek podatku akcyzowego dla paliw.
 

Jedno jest pewne. Należałoby przestać dyskutować o winietach. Jest to wysoce niesprawiedliwy społecznie system, ponieważ opłata nie ma żadnego związku z intensywnością korzystania z autostrady czy innej drogi płatnej. A jeżdżący rzadko i na krótkich odcinkach finansują użytkowników intensywnie korzystających z płatnych dróg. Ponadto szacuje się, że skuteczność ściągania środków za przejechanie płatnymi drogami przy pomocy systemu winiet nie przekracza 50%.

 


 

Wojciech Suchorzewski - inżynier komunikacji, urbanista. Były kierownik Zakładu Inżynierii Komunikacyjnej Politechniki Warszawskiej (1986-2003). Obecnie niezależny konsultant. Posiada ponad 50 lat doświadczenia w projektowaniu, studiach, badaniach i nauczaniu inżynierii komunikacyjnej, z koncentracją na planowaniu systemów transportu miejskiego, regionalnego i krajowego oraz inżynierii ruchu drogowego.
 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5