Partner serwisu
Drogi i autostrady

Świrski: Pyrrusowe zwycięstwa w przetargach inwestycyjnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
06-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
konradswirski.blog.tt.com.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Świrski: Pyrrusowe zwycięstwa w przetargach inwestycyjnych
fot. konradswirski.blog.tt.com.pl
Od rana we wtorek, rynki giełdowe i inwestycyjne szumią informacją o złożeniu przez PBG (jedną z największych grup budowlano-inwestycyjnych) wniosku o upadłość układową . To kolejna wielka spółka, mająca w portfelu budowę dróg, stadionów (to przecież budowniczy Stadionu Narodowego) jak i gracz energetyczny (PBG niedawno zakupił Rafako – polskiego producenta kotłów, chyba dziś największego w Europie) i aktywnie uczestniczy w przetargach na nowe bloki energetyczne). I jednocześnie kolejna, mająca problemy po wygraniu i realizacji wielkich inwestycji – pisze na swoim blogu dr hab. inż. Konrad Świrski, prezes firmy Transition Technologies SA.

Analogia historyczna jest oczywista i nasuwająca się ze znanym od wieków powiedzeniem „pyrrusowe zwycięstwo”. Pyrrus to król Epiru (kraina obejmująca dzisiejszą Albanię i północno zachodnią Grecję) z około 300 roku p.n.e, którego życie było właściwie jednym pasmem intryg, walk, ucieczek, zwycięstw i eliminacji wrogów (już jako 12-letnie dziecko musiał uciekać po tym, jak jego ojca pozbawiono tronu i potem jeszcze kilka razy na zmianę po odzyskaniu i ponownych przewrotach). Obdarzony niewątpliwie dużym talentem organizacyjnym i osobistą odwagą, pracował usilnie nad stworzeniem z Epiru regionalnego mocarstwa wykorzystując wszystkie dozwolone jak i wyjątkowo przewrotne chwyty. Dostając posiłki wojskowe z Egiptu (ożenił się z córką króla) jak i z innych krain (ożenił się z inną córką innego króla równolegle) doprowadził Epir do wyjątkowego momentu w historii i jak to zwykle bywa, rzucił się w wir kolejnych intryg i podbojów. Prawdopodobnie zniknąłby prawie nieznany w odmęcie czasów, gdyby nie jego wyprawa do Italii (został skuszony obietnicami miast w południowej części półwyspu), gdzie rozpoczął walkę z coraz to potężniejącym Rzymem. Pyrrus w kolejnych dwóch bitwach odniósł zwycięstwo, w czym walnie pomogły mu egipskie słonie, wówczas w Italii nieznane, a które jeszcze kilkadziesiąt lat później w wersji kartagińskiego dowódcy Hannibala niosły Rzymianom śmierć i zniszczenie. Zwycięstwa Pyrrusa były jednak okupione tak dużymi stratami – sam powiedział, że „jeszcze jedno takie zwycięstwo, a znikniemy bez śladu”, a determinacja Rzymian w kontynuowaniu walki tak silna, że Pyrrus wycofał się z powrotem na terytoria greckie, kontynuując najazdy i podboje. Podczas jednej z bitew w Argos zginął, gdy na początek padł nieprzytomny pod ciosem… dachówki z budynku rzuconej przez starą kobietę, i w ten sposób nawiązał też analogie do sektora budowlanego.


Obecny problem również jest poważny i niestety długotrwały. PBG to kolejna spółka po szeregu wykonawców dróg, mostów i nasypów, która albo bankrutuje albo ma wielkie kłopoty finansowe. Strategie wykorzystania boomu inwestycyjnego, Euro 2012 i zbudowania przy okazji regionalnych, mocarstwowych spółek, niestety się nie sprawdzają. Pierwszym ciosem były projekty drogowe, gdzie nagły wzrost cen (materiały, ludzie) z uwagi na wysyp projektów, przyniósł duże straty. W tej chwili paradoksalnie należy szukać firm budowlanych, które w żadnym wypadku nie budują dróg… inaczej musimy liczyć się z 90-cio procentowymi stratami w zainwestowanym giełdowym kapitale. Drugie „pyrrusowe zwycięstwo” to samo zakończenie inwestycji, gdzie w większości przypadków dochodzi (z różnych przyczyn) do przekroczenia terminów i zaraz na firmy spadają lawiny kar umownych (właśnie okazuje się, że PGE stadion Narodowy, zbudowało ale dostało też 300 mln kary). Problemy drogowo-inwestycyjne skorelowane są mocno z rynkiem inwestycji energetycznych, bo stowarzyszone z PBG Rafako ma budować nowe bloki w Opolu , a jednocześnie też grzęźnie w sporach związanych z zakończonymi kontraktami z Alstomem – gdzie obie firmy nawzajem wysyłają sobie faktury za kary umowne. Alstom – wielki inwestor rynku energetycznego, wczoraj jeszcze sojusznik poprzednich firm na polskim i europejskim rynku, przeniósł bowiem swój punkt ciężkości na Azję, tworząc spółki z chińskimi producentami kotłów i tam lokując powoli większość produkcji. Na wszystkich nakładają się działania banków, które oczekują szybkich zwrotów z inwestycji w rentownych kilkuletnich projektach, a nie ryzykownej dziś, długoterminowej energetyce. Nie kwapią się wiec z finansowaniem, a czasami szybko obcinają linie kredytowe. To już bolączka wszystkich, nie tylko krajowych drogowco-energetyków, bo i największe europejskie i amerykańskie firmy budujące duże instalacje mają coraz więcej „pyrrusowych” kontraktów w portfelu. Wydaje się, że na rynku mogą wytrwać jedynie firmy z potężnym zapleczem kapitału oraz ogromnym rynkiem własnym.


Rozwiązania u nas nie widać, z jednej strony sztywne prawo zamówień, z drugiej mordercza konkurencja na ceny i parametry powoduje, że firmy prześcigają się w walkach i chwilowych sojuszach. Ucząc się i patrząc na historię – widać, że Epir z Macedonią i całym zestawem greckich państw, miast, przegrały z kretesem, a świat wszedł w epokę dominacji Rzymu. Może stać się tak i teraz, a za kilka, kilkanaście lat, na rynku pozostaną jedynie wielkie koncerny o dźwięcznych nazwach Szanghaj Boiler Co, COVEX itp. Wszystkie zarządzane przez nowe wschodzące mocarstwo…

 

Zapraszamy na blog Konrada Świrskiego

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5