Rynek Infrastruktury
28 września 2012 r. gmina miasta Toruń przystąpiła w partnerstwie z Bydgoszczą, powiatem toruńskim oraz powiatem bydgoskim do projektu „Budowanie kompetencji do współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2009-2014 Celem przedsięwzięcia było m.in. przygotowanie partnerstw złożonych z jednostek samorządu terytorialnego do ubiegania się o dofinansowanie i wsparcie w realizacji projektów konkursowych.
Kolejnym etapem będzie złożenie wniosku aplikacyjnego o dotacje w konkursie w ramach Programu Regionalnego „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego”. Grant może wynieść od 350 do 550 tys. euro, przy maksymalnym poziomie dofinansowania do 85 procent kosztów kwalifikowanych. Wkład własny partnerów powinien stanowić przynajmniej 15 procent.
– Dzięki grantowi jednostki samorządu tworzące partnerstwo, działające na danym obszarze funkcjonalnym, będą mogły opracować, w zależności od potrzeb, strategię rozwoju swojego obszaru lub strategie sektorowe dotyczące wybranych dziedzin kluczowych, programy operacyjne do tych strategii, studia wykonalności oraz dokumentację projektowo-kosztorysową do projektów realizujących te strategie czy programy – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – W procesie pracy nad tymi dokumentami i na etapie ich wdrażania istotne będzie szerokie stosowanie metod partycypacji społecznej – dodaje.
Po zawarciu partnerstwa podjęto działania mające na celu przygotowanie projektu. – W toku prac dokonano wyboru zagadnienia kluczowego. Planowane jest, aby w ramach projektu „Bydgosko-Toruńskie Partnerstwo na rzecz zrównoważonego transportu” powstało m.in. „Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych powiatów bydgoskiego i toruńskiego, ze szczególnym uwzględnieniem miast Bydgoszczy i Torunia” – dodaje prezydent Zaleski.
Zakres dokumentu został opracowany przez specjalistów ds. transportu drogowego i rowerowego z obszaru objętego partnerstwem. Studium ma stanowić zasadniczy dokument planistyczny, w którym, przedstawione zostaną kierunki i scenariusze rozwoju systemów transportowych w obszarze powiatów bydgoskiego i toruńskiego, w powiązaniu z miastami rdzennymi tych powiatów - Bydgoszczą i Toruniem.
Celem opracowania będzie wyznaczenie optymalnego systemu transportowego przy założeniu wprowadzenia różnych wariantów w zakresie polityki transportowej, np. polityka zrównoważonego rozwoju, polityka pro-samochodowa itp. Dokument studialny może zostać rozszerzony na inne gminy graniczące z obszarem powiatu bydgoskiego lub toruńskiego.
Szacunkowa wartość projektu dla maksymalnego poziomu dofinansowania wynosie ok. 2,7 mln zł. Przewidywany poziom dofinansowania może wynieść do 85% kosztów kwalifikowanych, natomiast wkład własny ok. 15 procent, tj. do 407,2 tys. zł. Wkład własny wniosą wszystkie jednostki samorządu terytorialnego uczestniczące w projekcie.