Partner serwisu
Drogi i autostrady

Tradycja i nowoczesność. Renowacja mostu nad Mississippi w mieście Winona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
09-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/MG/www.roadsbridges.com/

Podziel się ze znajomymi:

Celem odnowy mostu była konserwacja historycznych elementów mostu przy zastosowaniu nowoczesnych przepisów dotyczących projektowania mostów, zwłaszcza tych związanych z wewnętrzną redundancją.

Jeszcze niedawno los Winona Bridge wydawał się być przesądzony – miał trafić do rozbiórki. Zbudowany w 1942 roku, odnowiony w 1985, w 2008 roku został zamknięty po inspekcjach, które wykazały poważne uszkodzenia blach na kratownicach tworzących przęsła mostu. Obiekt funkcjonował jako symbol amerykańskiego miasta Winona w stanie Mississippi, jednak stopień zużycia tej 77-letniej konstrukcji uniemożliwił jej dalsze użytkowanie. Rdza coraz bardziej opanowywała kratownice, Departament Transportu w Minnesocie musiał więc wprowadzić ograniczenia ciężkości pojazdów, które mogą wjechać na most, a potem definitywnie go zamknął.

 
Fot. flickr.com

W 2009 roku zainicjowano wstępne badania projektowe. Projektanci musieli mieć na uwadze ustawę o krajowej polityce ochrony środowiska (NEPA), zgodnie z którą powinno się dokładać wszelkich starań, aby zachować obiekty historyczne. Sprawdzono więc różne pomysły, w tym budowę sąsiedniego mostu tymczasowego, po którym mógłby być poprowadzony ruch na czas odbudowy. Ostatecznie stwierdzono, że jest to najbardziej opłacalna opcja. Sąsiedni most dostał zaprojektowany tak, aby odbywał się po nim dwukierunkowy ruch samochodowy oraz został wyposażony w szlak dla pieszych.

Jednocześnie w 2008 roku stan Minnesota uchwalił nowe prawo dotyczące Programu Rozwoju Mostów Autostradowych. Jednym z zapisów tej ustawy było wprowadzenie elementów redundancji na niektóre mosty stanowe. Musiało się to jednak odbywać po szczegółowej ewaluacji i ocenie, która miała wykazać, że w związku z takimi działaniami nie wystąpią żadne „niepożądane” efekty.

Opracowując ostateczne kryteria projektowe, zespół postawił sobie ambitny cel − całkowita renowacja mostu obejmująca rekonstrukcja przęseł o tej samej rozpiętości, odbudowa pokładu mostu oraz dodanie dodatkowych zabezpieczeń, aby dopasować się do nowych przepisów dotyczących redundancji. Wszystko to przy założeniu, że uda się uniknąć naruszenia elementów konstrukcji, które definiują most jako obiekt zabytkowy.

Gruntowną modernizację mostu przeprowadzono od 2016 do 2019 roku. Wymieniono stalowe przęsła, a część betonowych zastąpiono przęsłami z betonu sprężonego.  Po remoncie most w Winonie stał się pierwszym kratownicowym mostem w regionie środkowo-zachodnim Stanów Zjednoczonych z redundantnymi zabezpieczeniami. 

Dziś mostem łączącym miasta Winona w stanie Minnesota i miasto Buffalo w stanie Wisconsin przejeżdża dziennie 12 tys. samochodów. Eksperci przewidują, że przeprowadzona renowacja umożliwiła eksploatowanie przeprawy przez kolejne 50 lat.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Inżynieria i innowacje

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Damian Kelman 01 sierpnia 2025

Są oferty na remonty obiektów inżynieryjnych na Podkarpaciu

Inżynieria i innowacje

Podkarpacie. Będzie remont  mostów i przepustów na drogach krajowych

Inżynieria i innowacje

Mazowieckie. Kto wyremontuje mosty na drogach krajowych?

Drogi i autostrady

GDDKiA wyremontuje mosty na drogach krajowych na mazowieckim

Inżynieria i innowacje

Czechy. Rozpoczyna się remont jednego z dwóch mostów w Uściu nad Łabą

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Inżynieria i innowacje

Mosty na Podkarpaciu jak nowe

Damian Kelman 01 sierpnia 2025

Są oferty na remonty obiektów inżynieryjnych na Podkarpaciu

Inżynieria i innowacje

Podkarpacie. Będzie remont  mostów i przepustów na drogach krajowych

Inżynieria i innowacje

Mazowieckie. Kto wyremontuje mosty na drogach krajowych?

Drogi i autostrady

GDDKiA wyremontuje mosty na drogach krajowych na mazowieckim

Inżynieria i innowacje

Czechy. Rozpoczyna się remont jednego z dwóch mostów w Uściu nad Łabą

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij