Wycinane są drzewa, odhumusowany został już teren o powierzchni 20 tysięcy metrów kwadratowych – ruszyła budowa prawie 17-kilometrowego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia na Śląsku w ciągu drogi krajowej numer 78.
Obwodnica będzie mieć w sumie 24 km długości. Zostanie poprowadzona wzdłuż obecnej DK-78 przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Dwujezdniowa droga połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Dzięki nowemu przebiegowi jezdni, tranzyt ominie centra miast, poprawi się też komfort lokalnych kierowców, którzy obecnie ze względu na duży ruch, mają problem z włączeniem się z drogi lokalnej w DK-78.
Inwestycja jest podzielona na dwa odcinki: pierwszy o długości 16,6 km zacznie się w Siewierzu i pobiegnie na wschód przez Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Drugi fragment będzie miał swój początek za węzłem Kromołów, a następnie „pobiegnie” przez 7,6 km do projektowanego w ramach obwodnic Kroczyc ronda w Żerkowiach.
Trwają już prace przy budowie dłuższego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia, np. wycinane są drzewa, karczowane są prywatne lasy, a niebawem wycinkę na swoim terenie zaczną Lasy Państwowe. Ruszyła też budowa wiaduktu nad ulicą Kolejową w Ogrodzieńcu. – Odhumusowaliśmy już teren o powierzchni 20 tysięcy metrów kwadratowych (na 340 tys. mkw). Trwa także przebudowa infrastruktury kolidującej z inwestycją: sieci energetycznej, sieci teletechnicznej czy oświetlenia – wyliczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Niebawem zacznie się wykonywanie pali pod fundamenty wiaduktów w obrębie węzła Kromołów, a nad ul. Kolejową zacznie się wykonywanie fundamentów. – Będziemy również kontynuowali rozpoczęte prace, w tym wycinkę drzew, odhumusowanie oraz dalszą przebudowę infrastruktury podziemnej. Ruszy także przebudowa sieci wodociągowej i gazowej – zapowiada GDDKiA.
Roboty na dłuższym fragmencie mają się zakończyć w kwietniu przyszłego roku. Prace w trybie zaprojektuj i wybuduj prowadzi konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia, a wartość kontraktu to 478 mln zł.
Trwają też przygotowania do budowy drugiego odcinka. W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany, a w kwietniu 2022 r. odbyło się posiedzenie komisji oceny przedsięwzięć inwestycyjnych. Złożenie wniosku o wydanie ZRID jest planowane w połowie tego roku, a zadanie ma być realizowane w latach 2023-2025.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.