Zakończyła się produkcja elementów obudowy tunelu na trasie S19 Rzeszów – Babica. Powstało ich 22,7 tysiąca – każdy waży kilkanaście ton i wkrótce utworzą one gigantyczny żelbetowy pierścień chroniący najdłuższy tunel w Polsce.
Produkcja trwała od marca 2023 roku w hali prefabrykacji zlokalizowanej w Lutoryżu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych Lutoryż. W sumie z linii produkcyjnej zeszło 22 tys. 700 elementów. Posłużą do wykonania pierścieni stanowiących obudowę tunelu. Na każdy pierścień potrzeba 10 gotowych elementów.
Obudowa całego tunelu to będzie złożona z 2230 dziesięcioelementowych pierścieni, zatem część wyprodukowanych elementów będzie stanowiła rezerwę.
W ciągu jednego dnia z linii produkcyjnej schodziło 50 segmentów, tj. pięć pełnych pierścieni, a praca trwała 10 godzin dziennie. Każdego dnia zużywano średnio 270 m³ betonu. To tyle ile mieszczą 33 betonowozy. Do wytworzenia elementów obudowy zużyto łącznie około 118 tys. m³ betonu. Pierścienie wykonywane są z betonu klasy C50/60, a w miejscach przejść poprzecznych – z betonu wyższej klasy C60/75.
Jeden wyprodukowany element waży do 14 ton, a cały pierścień to 132 tony. Pierścienie będą tworzyły cylindryczną obudowę tunelu z żelbetu.
Sam tunel będzie miał 2255 m długości i będzie się składał z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Każda nawa zmieści dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy maszyny TBM o średnicy 15,2 m. Do połowy września wydrążono ponad 1550 m lewej nitki tunelu. Wykorzystano także ok. 770 pierścieni.
Tunel jest elementem odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Cały odcinek ma 10 km długości i powstaje w przekroju dwujezdniowym – po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na trasie zaplanowano węzeł Babica, który powstanie w pobliżu skrzyżowania DK-19 z DW-988. Do wykonania są tu także: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu DK-19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19.
Przy okazji budowy tunelu powstanie także Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych i dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – jedno na MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów), drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
Wykonawcą tunelowego odcinka jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.