Partner serwisu
Drogi i autostrady

Koniec prefabrykacji na S19. Elementy obudowy tunelu gotowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
23-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Koniec prefabrykacji na S19. Elementy obudowy tunelu gotowe
fot. GDDKiA
Zakończyła się produkcja elementów obudowy tunelu na trasie S19 Rzeszów – Babica. Powstało ich 22,7 tysiąca – każdy waży kilkanaście ton i wkrótce utworzą one gigantyczny żelbetowy pierścień chroniący najdłuższy tunel w Polsce.

Produkcja trwała od marca 2023 roku w hali prefabrykacji zlokalizowanej w Lutoryżu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych Lutoryż. W sumie z linii produkcyjnej zeszło 22 tys. 700 elementów. Posłużą do wykonania pierścieni stanowiących obudowę tunelu. Na każdy pierścień potrzeba 10 gotowych elementów.

Obudowa całego tunelu to będzie złożona z 2230 dziesięcioelementowych pierścieni, zatem część wyprodukowanych elementów będzie stanowiła rezerwę.

W ciągu jednego dnia z linii produkcyjnej schodziło 50 segmentów, tj. pięć pełnych pierścieni, a praca trwała 10 godzin dziennie. Każdego dnia zużywano średnio 270 m³ betonu. To tyle ile mieszczą 33 betonowozy. Do wytworzenia elementów obudowy zużyto łącznie około 118 tys. m³ betonu. Pierścienie wykonywane są z betonu klasy C50/60, a w miejscach przejść poprzecznych – z betonu wyższej klasy C60/75.

Jeden wyprodukowany element waży do 14 ton, a cały pierścień to 132 tony. Pierścienie będą tworzyły cylindryczną obudowę tunelu z żelbetu.

Sam tunel będzie miał 2255 m długości i będzie się składał z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Każda nawa zmieści dwa pasy ruchu i pas awaryjny.

Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy maszyny TBM o średnicy 15,2 m. Do połowy września wydrążono ponad 1550 m lewej nitki tunelu. Wykorzystano także ok. 770 pierścieni.

Tunel jest elementem odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Cały odcinek ma 10 km długości i powstaje w przekroju dwujezdniowym – po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na trasie zaplanowano węzeł Babica, który powstanie w pobliżu skrzyżowania DK-19 z DW-988. Do wykonania są tu także: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu DK-19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19.

Przy okazji budowy tunelu powstanie także Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych i dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – jedno na MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów), drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Wykonawcą tunelowego odcinka jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

Drogi i autostrady

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

ep. 23 września 2025

Porr wejdzie na plac budowy S8

Drogi i autostrady

Porr wejdzie na plac budowy S8

ep. 18 września 2025

Dwóch chętnych do budowy węzła na S19

Drogi i autostrady

Szósty odcinek S10 zaprojektowany. Jest wniosek o ZRID

Drogi i autostrady

Otwarcie obejścia Węgierskiej Górki w październiku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

Drogi i autostrady

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

ep. 23 września 2025

Porr wejdzie na plac budowy S8

Drogi i autostrady

Porr wejdzie na plac budowy S8

ep. 18 września 2025

Dwóch chętnych do budowy węzła na S19

Drogi i autostrady

Szósty odcinek S10 zaprojektowany. Jest wniosek o ZRID

Drogi i autostrady

Otwarcie obejścia Węgierskiej Górki w październiku

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij