Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Tunel pod Luboniem Małym. Przenieśli… dom pisarza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

GR

Data publikacji:
14-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

Przeniesienie domu pisarza Jalu Kurka było jednym z zadań realizowanych w ramach budowy tunelu pod Luboniem Małym, na drodze ekspresowej S7. Odtworzony w nowym miejscu dom został przekazany przez GDDKiA gminie Jordanów.

Jalu Kurek (1904-1983) był poetą, pisarzem, redaktorem i tłumaczem, przedstawicielem literackiej Awangardy Krakowskiej. Wzorowany na styl zakopiański budynek został zbudowany przez pisarza pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. Dom ma cztery kondygnacje, 11 pomieszczeń i powierzchnię użytkową 259 m2.

Zabytkowy budynek znajdował się kilkadziesiąt metrów na zachód od obecnego portalu północnego tunelu, dlatego zapadła decyzja o jego rozbiórce i przeniesieniu w nowe miejsce. Dom został rozebrany zimą, na przełomie 2021 i 2022 roku. Po renowacji drewnianych elementów konstrukcji i uzupełnieniu zniszczonych części, budynek został odtworzony 4 km na południowy zachód od pierwotnej lokalizacji, w Naprawie na działce w pobliżu boiska i pływalni.

Każda z dwóch nitek tunelu ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem. Zamontowany został m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. 9 marca tego roku odnotowany został 10-milionowy przejazd.

Drążenie tunelu ruszyło w marcu 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, czyli 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego w październiku 2019 roku.

Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebita została pierwsza nawa tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebita została nawa tunelu w kierunku Krakowa. Tunel został udostępniony do ruchu 12 listopada 2022 roku.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 mld 547 mln 601 tys. zł, a dofinansowanie z UE to 1 mld 229 mln 635 tys. zł.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5