Partner serwisu
Drogi i autostrady

Tunelowy odcinek S19 ma wykonawcę. Kontrakt za ponad 1,4 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
28-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Tunelowy odcinek S19 ma wykonawcę. Kontrakt za ponad 1,4 mld zł
fot. GDDKiA Rzeszów
Ponad 6-kilometrowy odcinek S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem wybuduje turecka firma Kolin. Umowa na projekt i budowę został podpisana. Kontrakt ma wartość 1,416 mld zł. Częścią tej inwestycji będzie blisko kilometrowy tunel.

Wykonawca z Turcji będzie odpowiedzialny za projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym. Na trasie powstanie węzeł drogowy Domaradz, który zostanie wybudowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza, który jest wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK-19 w Lutczy.

fot. GDDKiA
Jednym z największych wyzwań na tym kontrakcie będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb. Obiekt będzie miał 990 m długości. Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt oraz liczne obiekty w ciągu dodatkowych jezdni.

Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu, gdzie zlokalizowane zostanie Centrum Zarządzania Tunelami do celów obsługi wszystkich tuneli w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Jak wyjaśnia GDDKIA, zadanie S19 Lutcza – Domaradz zostało podzielone na dwa odcinki realizacyjne, z których jeden ma krótszy terminem realizacji. Aby umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, wraz z tunelem, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.

Trudne warunki

Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne. 

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).

Odcinek, na który zawarto kontrakt jest częścią szlaku Via Carpatia. Na terenie woj. podkarpackiego trasa ta będzie miała 169 km długości.

Kierowcy korzystają już z blisko 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. W realizacji jest 79 km. Są to odcinki: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka, a także Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek. Na etapie przetargu jest liczący 5,2 km odcinek Jawornik – Lutcza. 

























Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest ZRID dla budowy A2, teraz wybór wykonawcy

Drogi i autostrady

Między A4 a Mielcem. Obwodnica Lisiej Góry ma już pozwolenie budowlane

Drogi i autostrady

Marki nie rezygnują z drogowego PPP. Rusza trzeci przetarg

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie. Te drogi powstały dzięki dotacjom z UE

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Jest ZRID dla budowy A2, teraz wybór wykonawcy

Drogi i autostrady

Między A4 a Mielcem. Obwodnica Lisiej Góry ma już pozwolenie budowlane

Drogi i autostrady

Marki nie rezygnują z drogowego PPP. Rusza trzeci przetarg

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie. Te drogi powstały dzięki dotacjom z UE

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5