Partner serwisu
Drogi i autostrady

"Jazda na suwak” będzie uregulowana

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
02-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
"Jazda na suwak” będzie uregulowana
fot. pixabay.com/pl
Rząd planuje usankcjonować tzw. jazdę na suwak. W trzecim kwartale tego roku ma być przyjęty projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym w tej sprawie. Zasada jazdy naprzemiennej, istotna w miejscach, gdzie jeden z pasów ruchu się kończy, do tej pory jest stosowana jedynie jako zalecenie.

Chodzi o zasady zmiany pasa ruchu na drogach, gdzie są co najmniej dwa pasy w jednym kierunku. W miejscach gdzie jeden z nich zanika, zwłaszcza przy dużym ruchu, tworzą się ogromne korki. Takie sytuacje mają miejsce choćby tam, gdzie prowadzone są roboty drogowe i jezdnia zostaje zwężona. Kierowcy zmieniający pas próbują wówczas „wcisnąć się” w lukę między pojazdami lub są zmuszeni czekać aż zostaną „wpuszczeni”.

Obowiązujące od 1988 roku Prawo o ruchu drogowym nie przewiduje tzw. jazdy na suwak. Zgodnie z nim, wykonując manewr zmiany pasa należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie, na który zamierza wjechać oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. Powinien zatem powstrzymać się od ruchu jeśli jego ruch miałby spowodować choćby spowolnienie innego pojazdu. Nieprzestrzeganie tych zasad jest wykroczeniem. Z drugiej strony, gdyby ściśle przestrzegać przepisów, oczekiwanie na możliwość zmiany pasa, gdy ten, na którym się znajdujemy zanika, mogłoby trwać i trwać.

Projektodawcy dostrzegli, że obecne warunki ruchu, a także większa kongestia na polskich drogach, wymagają zmiany przepisów, Jak wskazali w uzasadnieniu, wjeżdżanie „na siłę” na inny pas, zagraża bezpieczeństwu, powoduje agresje na drodze i jest przyczyną wielu zdarzeń.

Wprawdzie znak „jazda na suwak” – czyli naprzemienna na zasadzie przypominającej działanie zamka błyskawicznego, występuje jako zalecenie, to jednak jest ona mało spopularyzowana – stwierdzono. Dlatego też przepisy o ruchu drogowym zostaną w tym względzie doprecyzowane. Ma to nastąpić poprzez nadanie nowego brzmienia art. 22 PoRD opisującego zasady zmiany pasa ruchu oraz dodanie do ust. 4 kolejnych ustępów – ust. 4a i 4b, które opiszą metodę tzw. jazdy na suwak.

Projektodawcy liczą, że wskutek zmiany zatory drogowe skrócą się nawet o 50 procent, a dodatkowo zmniejszy się drogowa agresja wśród kierowców i zmaleje liczba zdarzeń drogowych
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5