Dzisiaj władze Warszawy zaprezentowały listę projektów z zakresu komunikacji publicznej, które zostaną dofinansowane z funduszy unijnych w ramach perspektywy 2014-2020. Priorytetem zostaje rozbudowa II linii metra. Na liście znalazł się też tramwaj na Gocław, choć wcześniej mówiono o budowie metrobusu. Władze Warszawy zapowiedziały też zakup 130 autobusów niskoemisyjnych. Na autobusy i tramwaje stolica chce wydać 3 mld zł.
– W czerwcu będą przyjmowane zintegrowane inwestycje terytorialne. Wynikają z tego różne konsekwencje. Jeżeli chodzi o tramwaje pewne założenia zostaną potwierdzone. Ta perspektywa dla komunikacji szynowej jest dosyć łaskawa. Środków starczy na tramwaj na Gocław – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. Jak zapowiada, w sumie wydanych zostanie na autobusy i tramwaje ok. 3 mld zł, z czego blisko 1 mld zł pochodzić ma ze środków unijnych.
Priorytetową inwestycją pozostaje rozbudowa II linii metra. W czasie trwania perspektywy 2014-2020 (z trzyletnim okresie rozliczeniowym) powstanie w dwóch etapach jedenaście stacji. W tej chwili toczy się przetarg na wykonawców
dla odcinków 3+3 bezpośrednio przylegających do centralnego odcinka II linii metra. W ramach tej inwestycji mają powstać po trzy stacje w każdą ze stron. Pociągi dojadą do stacji C-6 Księcia Janusza na Woli na odcinku zachodnim oraz do stacji C-18 Trocka (ex Targówek II) na Targówku. Jednocześnie Metro prowadzi
konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane dla dalszych stacji – dwóch na Bemowie oraz trzech na Targówku i Bródnie. Zakończył się właśnie etap składania wniosków o udział w konkursie. Warszawa otrzyma na realizację 12,2 km linii metra kwotę w wysokości 3,6 mld zł.
W minionej perspektywie niewiele powstało nowych odcinków tras tramwajowych – na Powstańców Śląskich oraz na Tarchomin, za to dokonano pokaźnych inwestycji taborowych (w sumie 266 nowych wozów). Teraz sieć tramwajów rozrośnie się znacznie bardziej.
Największą inwestycją jest
budowa trasy Dw. Zachodni – Wilanów. Trasa przebiegać będzie Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha, Rostafińskich, Rakowiecką, Goworka, Spacerową, Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej do krańca przy Branickiego w Miasteczku Wilanów. Do jej obsługi zostanie kupionych 50 tramwajów dwukierunkowych.
Największym zaskoczeniem jest zapowiedź budowy tramwaju na Gocław. Inwestycja obejmuje też zakup 18 tramwajów. Wcześniej władze miasta były niechętne budowie tej trasy. W zamian zakładano budowę metrobusu.
Oczywiście wydłużona zostanie trasa na Tarchominie.
W dwóch fazach – najpierw do pętli Nowodwory, a następnie do Winnicy. Zgodnie z planami Tramwajów Warszawskich komunikacja synowa wróci na zachodni odcinek ul. Kasprzaka – tym razem jednak bezpośrednio do Wolskiej, bez skręcania w al. Prymasa Tysiąclecia.
Założono również zakup 130 autobusów niskoemisyjnych wraz z przebudową zajezdni Redutowa.
Inwestycje nie ominą też warszawskiej SKM-ki. Dla jej rozwoju kluczowa jest sprawa modernizacji i dostosowania
zaplecza na Szczęśliwicach. Po modernizacjach
linii obwodowych i radomskiej oraz innych inwestycjach w
Warszawskim Węźle Komunikacyjnym, przeprowadzanych przez PKP PLK, planowane są
dwie nowe trasy: z Piaseczna przez Warszawę Gdańską do Legionowa i Wieliszewa (z możliwością wydłużenia do Zegrza bądź Nieporętu) oraz z Ożarowa Mazowieckiego przez Warszawę Gdańską do Warszawy Rembertowa (z możliwością wydłużenia do Sulejówka-Miłosny).
Jeżeli chodzi o listę rezerwową projektów autobusowych i tramwajowych, na niej znalazły się modernizacja tras w ciągu Jagiellońskiej na odcinku Żerań FSO – Rondo Starzyńskiego (3,3 km), Grochowskiej na odcinku al. Zieleniecka – Gocławek (5,1 km), pl. Zawiszy – rondo Żaba (7,7 km), al. Waszyngotna na odcinku od al. Zielenieckiej do Wiatracznej (2,3 km), Kijowskiej i al. Tysiąclecia na odcinku Markowska – Kawęczyńska (1,2 km), Obozowej (2,1 km). Przewidziano również budowę nowej trasy w ciągu al. Wilanowskiej od stacji metra Wilanowska do istniejącej trasy tramwajowej na Wołoskiej i Marynarskiej. Linia ta znacznie poprawiłaby dojazd do biurowego Służewca.