Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wiceprezydent Warszawy: Podział województwa to ułomny, czysto polityczny pomysł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
23-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/ UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wiceprezydent Warszawy: Podział województwa to ułomny, czysto polityczny pomysł
fot. UM Warszawa/Facebook
Po raz kolejny w debacie publicznej pojawił się pomysł podziału województwa mazowieckiego na dwie części. Według harmonogramu PiS jeszcze w lipcu ma pojawić się projekt ustawy, a w listopadzie mają być przeprowadzone osobne wybory w nowo utworzonych województwach, o czym poinformował Dziennik Gazeta Prawna. Na zorganizowanym w tej sprawie czwartkowym briefingu w warszawskim ratuszu przedstawiciele lokalnych władz po raz kolejny wyrazili swój sprzeciw wobec tego projektu. – Konsekwencją podziału będzie zbudowanie dwóch ułomnych województw – powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

− W przestrzeni medialnej znów pojawiła się informacja o podziale Mazowsza na dwie części. Naszym zdaniem jest to temat całkowicie zastępczy, odwracający uwagę od innych problemów w naszym kraju, zwłaszcza w czasach po kryzysie i przed czekającą nas jego kolejną falą. Niejednokrotnie, wspólnie z zarządem województwa, podkreślaliśmy, że wyrywanie Warszawy z Mazowsza jest wyrywaniem historycznego serca tego regionu. Podział ten przyniesie negatywne skutki finansowe i ekonomiczne. Konsekwencją podziału będzie zbudowanie dwóch ułomnych województw. Budowanie narracji, w której to podzielenie województwa jest rozwiązaniem problemów, z którymi mierzy się dziś ten region, jest kompletnie bez sensu – powiedział podczas czwartkowego briefingu Maciej Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Jak dodał wiceprezydent stolicy, argumentem na rzecz podziału miała być troska o zachowanie środków unijnych po 2020 roku. Jednak od stycznia 2018 r. sprawa ta nie stanowi już dylematu, ponieważ na potrzeby unijnych wyliczeń województwo mazowieckie traktowane jest jako dwa NUTS-2: Warszawski stołeczny i Mazowiecki regionalny. Jak podkreślił Maciej Olszewski, w sytuacji, w której nie ma żadnych administracyjnych, kulturowych czy historycznych uzasadnień do wyłączenia stolicy z Mazowsza, uzasadnienie staje się czysto polityczne.

− Dzięki dochodom z podatku CIT, a większość z nich pochodzi właśnie z Warszawy, przeznaczyliśmy w 2020 r. 200 mln zł na programy wsparcia. Wszystkie programy, od tych dotyczących ochrony czystego powietrza, przez programy sportowe, aktywizację sołectw, ochotnicze straże pożarne, były kierowane tam, gdzie są najbardziej potrzebne, czyli nie tylko do naszych własnych samorządów – powiedziała marszałek województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc.

Marszałek województwa dodała, że podział wpłynie niekorzystnie na walkę z wykluczeniem transportowym. Jak mówiła członkini zarządu województwa, dzięki temu, że Koleje Mazowieckie funkcjonują w aglomeracji, odcinki nierentowne są finansowane z dodatkowych środków i zapobiegają dziurom transportowym.

− Mazowsze zostało podzielone  statystycznie, podział administracyjny nie nastręcza w tym momencie problemów z rozdziałem pieniędzy unijnych. Nowy podział będzie teraz rodził dyskusje nad podziałem dofinansowania, co znów zajmie czas, a nikt w Unii Europejskiej na nas nie poczeka. W najgorszym wypadku może dojść nawet do utraty wynegocjowanych warunków. Podział jest historycznie nieuzasadniony, jedyny taki przykład miał miejsce za czasów carskich, kiedy sztucznie wydzielona była gubernia warszawska – powiedział Artur Tusiński, burmistrz Podkowy Leśnej.

Jak dodała Dorota Zmarzlak, wójt gminy Izabelin, tak wielkie zmiany administracyjne w okresie cały czas trwającej pandemii, wprowadzą chaos do urzędów. Wiązać się będą również z ogromnymi kosztami dotyczącymi podziału spółek, funduszy czy zadłużenia urzędu.

− Operacja podziału Mazowsza oznacza podwojenie, jeśli nie potrojenie wydatków na administrację publiczną. Sama ta akcja wygeneruje ogromne koszty podziału spółek, funduszy, zadłużenia urzędów. Nie zapominajmy o tym, że nadal w tym kraju mamy pandemię, urzędy dopiero niedawno się otworzyły, a niedługo zapewne znów się zamkną. Nie jest to moment na przeprowadzenie tak skomplikowanej i kosztownej operacji. Musimy pamiętać, że to nie są tylko dwa urzędy marszałkowskie, to też wszystkie podległe marszałkowi służby, na przykład służby weterynaryjne czy straż pożarna, a zatem tysiące dodatkowych etatów i kolejne koszty na administrację publiczną – dodała wójt Izabelina.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pracowite lato drogowców i tramwajarzy

Miasto

Pracowite lato drogowców i tramwajarzy

inf. pras. UM Warszawa 27 lipca 2023

Warszawa. Otwarcie estakady na Żołnierskiej tuż tuż

Drogi i autostrady

Łącznik PKP Śródmieście – metro. Uzgadnianie punktów styku

Intermodal i logistyka

Warszawa. Będzie przedłużenie trasy mostu Północnego do S7

Drogi i autostrady

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla S19 na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pracowite lato drogowców i tramwajarzy

Miasto

Pracowite lato drogowców i tramwajarzy

inf. pras. UM Warszawa 27 lipca 2023

Warszawa. Otwarcie estakady na Żołnierskiej tuż tuż

Drogi i autostrady

Łącznik PKP Śródmieście – metro. Uzgadnianie punktów styku

Intermodal i logistyka

Warszawa. Będzie przedłużenie trasy mostu Północnego do S7

Drogi i autostrady

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla S19 na Mazowszu

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5